pátek 1. prosince 2017

Leatherman FREESTYLE - kombinačky s kudlou

FREESTYLE je opět jeden z multitoolů (dále jen MT) značky Leatherman, kterému jsem se hodně dlouho a cíleně vyhýbal. Proč, když je to tak krásná stylovka? Jednoduše proto, že mi nepřišel za ty prachy nějak extra vybavený. Výrobce uvádí, že FREESTYLE je 5 nástrojů v jednom. Vzhledem k tomu, že 4 z 5ti nástrojů obsahují kombinačky, pak já osobně uznávám soudruhům z Oregonu pouze 2 (slovy: DVA!!!) :-). A to je ten hlavních důvod, proč jsem se mu tak dlouho vyhýbal velkým obloukem. Přišel mi jako SKELETOOL okleštěný o Bit-holder a karabinu. V podstatě o to, co je na Skeloušovi nejhezčí.
Nyní obvykle následuje v mých recenzích popis jednotlivých nástrojů. Jsem si předem vědom toho, že v případě FREESTYLE bude tato pasáž vypadat spíše komicky, ale nebudeme rušit zažité pořádky.


KLEŠTĚ
Kleště na FREESTYLE jsou notoricky známé mini-kombinačky ze SKELETOOLu. Na svoji velikost mají plnohodnotnou "zubatou díru" na povolování matek a to je na nich super! Kde to trochu vázne, tak v případě štípacích čelistí. Ty jsou na nějaké to velke štípání poměrně titěrné. ALE!!! Letos v létě se přes naši vesnici prehnalo Derecho. Popadala půlka stromů v okolí (bude levné dřevo na zimu, juchuuu! :-D) a jak už to tak bývá, servalo to elektrické vedení, kde se dalo. Naše ves byla 5 dní úplně bez šťávy, totální středověk... Mě nezbylo, než shánět po všech čertech elektrocentrálu. Když jsem ji konečně přivezl domů, už byla tma. Do toho liják a silný vítr. Už jen zbývalo, aby začaly z nebe padat hovna s háčkama. :-) Já byl už ulítanej jak čuba a navíc vercajk se v totální tmě (bez elektriky nesvítí lampy veřejného osvětlení ani světlo v baráku, divný že? :-)) v tomhle stavu dost blbě hledá. Na kraťasech se mi tenkrát houpal SKELETOOL. Musel jsem s ním několikrát přeštípnout slaněný měděný vodič o průřezu 6mm, abych centrálu připojil. Nebudu Vám tu mazat med kolem huby, že to ty štípačky cvakly jak malinu. Byl to fakt boj! Ale co je důležité, že to ty kleště daly. A člověk se může v životě dostat do situací, kdy budete radi i za ty titěrné štípačky.
Štípací čelisti jsou též na konci vybaveny štípacím otvorem na pevné dráty. Pokud s ním nebudete chtít štípat trojku vázací drát (to by vzhledem k velikosti nástroje provedl asi jen totální hňup), pak funguje velice dobře.
Co mě velice mile překvapilo je ergonomie úchopu kleští. Krásně mi padnou do mé dětské dlaně. Do tvaru spodní rukojeti se přesně pokládají prsty a úchop je tak velice jistý. Pokud má někdo dlaně připomínající dva trsy banánů, pak bude muset ty minikleště držet jen ve třech prstech, to dá rozum... Abych jen nechvalil, když s kleštěmi pořádně zaberete a fest je v dlani stisknete, zarejvá se "plechařina" horni rukojeti do ruky. Ale ruku na srdce, kdo s tímhle cvrčkem bude pořádně rajblovat? :-) A když, tak jen v nebezpečí z prodlení a to jde veškerý konfort stranou.


NŮŽ
Opět stará známá skeletoolácká písnička. Někdo by už mohl namítnout: "Tak je to vlastně recenze FREESTYLE nebo SKELETOOLu?" Co mám dělat, když je ten krám vlastně takový "HALF-SKELETOOL"? :-P
Zpět ke kudle. Klasická a běžně dostupná verze má cca 6cm dlouhou kombinovanou čepel (půlka ostří je hladké a druhá půlka vroubkované) z materiálu 420HC. Existuje však i verze CX, která má jistou část karosérie z uhlíkových vlaken a hlavně čepel z materiálu 154CM (špica matros pro EDC) s ostřím hladkým po cele délce. Verzi CX jsem však v současné nabídce nenašel. Předpokládám, ze si k ní díky ceně moc uživatelů cestu nenašlo a tak byla z výrobního programu vyjmuta. Po tom, co jsem narouboval na svůj SKELETOOL CX damaškovou čepel, tak mi jeho čepel ze 154CMka zbyla. Asi ji na toho diblíka dám, ať se má kluk hezky k světu... :-P


KLIP
Tady musím přehodnotit počet uznaných nástrojů, přidat FREESTYLE jeden bod a zvýšit tak jeho skóre na 3. Klip sice není nástrojem pro tvorbu pracovního výkonu, ale je to neskutečně užitečná věc! ;-) A tenhle klip á la SKELETOOL je asi ze všech leathermaních klipů nejpovedenější. Alespoň mě sedí nejvíc. Je dostatečně pevný, aby udržel MT v kapse kalhot na svém místě. A současně za něj kapsa bez problémů zaleze. To třeba klip u MUTa občas musím druhou rukou odchlípnout, abych tam tu kapsu dostal bez toho, abych si ji urval. Zde tento neduh absolutně odpadá...



KOMU BYCH HO DOPORUČIL
Pro zapřísáhlého multitoolaře je FREESTYLE poněkud jalová záležitost. A to hlavně díky výbavě. I já jsem o něm dlouho takhle smýšlel. Než se mi doma nahromadilo tolik Leathermanů, že jsem při výběru dalšího úplně přestal sledovat praktický aspekt věci... :-D Tak pro koho je vlastně určený MT, který jeho tvůrci obrazně řečeno ohlodali na kost?


1. Stylaři! 
Ostatně jak již obchodní název sám napovídá, je FREESTYLE v první řadě vystajlovaná záležitost, stejně jako Skelouš. U verze CX tento fakt ještě umocněn. Asi ji moc chci! Škoda, že stejně jako Mattoni, už není... :-/


2. Majitelé Leatherman TREAD
Kombinace FREESTYLE + TREAD = geniální letní výbava! Šroubováky v podobě TREADU na packu a kombinačky s kudlou v podobě FREESTYLE do plavek... :-D


3. Kudličkářům a všem milovníkům lehkého EDC (Every Day Carry)
FREESTYLE je vlastně taková lehká malá kudlička s přidanou hodnotou kvalitních kleští. Chapu, že pro spoustu lidí může být standardní MT, tak jak ho známe (např. WAVE) příliš sofistikovanou záležitostí. Stačí jim mít u sebe jen nějakou rybičku a jsou spokojený. Nechtějí sebou tahat MT, který má včetně bižuterie půl kila. Pro takové lidi je FREESTYLE jasnou volbou.

Když se mi dostal FREESTYLE do ruky, jeho lehkost a kompaktnost mi ihned učarovala. Tohle prostě chcete nosit v kapsičce na Zippáka (pro zajímavost: tato kapsa byla u kalhot původně určená pro odložení kapesních hodinek tzv. cibulí). Okamžitě jsem věděl, že na něj musím napsat recenzi. Ale pak jsem zaváhal, když jsem tak koukal na jeho výbavu. Co budu psát o kombinačkách s kudlou? No a nakonec jsem to napsal jedním dechem. A tajně doufám, že Vám se to četlo stejně... ;-)

Multioolům zdar a Leathermanům zvlášť! :-)

Žádné komentáře: