pondělí 1. května 2017

Leatherman Wingman - nejoblíbenější entry-model

Wingman je asi nejznámější entry-model od Leathermana. Jedni na něj pějí chválu, jiní jej zatracují. Stojí tedy vůbec za tu investici nebo ne? Na tuto otázku se pokusím v tomto článku odpovědět.
Již po prvních minutách používání je jasné, že výrobce u tohoto modelu hodně tlačil na cenu. Tělo Wingmana je vylisované z nerezového plechu o tloušťce 0,7mm. Například Wave je lisovaný z milimetrového plechu. Řeknete si, že tři desetiny milimetru nic není, ale uvědomte si, že to je 30% a to je ve výsledku velice znát. V ruce zkušeného uživatele, který je u  dražších MT firmy Leatherman zvyklí na vyšší standard, působí Wingman poněkud rozviklaným dojmem. Jednoduše řečeno, Wingman díky použité tloušťce materiálu nedosahuje takové tuhosti a pocitu fortelné strojařiny, jako dražší a vrstevníci z jeho váhové kategorie. Nováček nebo méně zkušený jedinec však tento jev pravděpodobně ani nezaregistruje. Proto jsem Wingmana hned v úvodu nazval entry-modelem, tj. modelem vhodným pro začínající uživatele.



KLEŠTĚ
Jsou jasnou dominantou multitoolu (dále jen MT). Vzhledem k jeho velikosti jsou velké a masivní. Pro někoho může být i plus, že se čelisti kleští otevírají přes pružinu tj. prakticky samovolně. Já osobně preferuji, bezpružinkové řešení kleští. Ale proti gustu...
Štípací čelisti kleští nejdou - jako u většiny produkce Leatherman - přes sebe (jako u nůžek), ale proti sobě (jako u klasických štípaček). Při stisknutí kleští menší silou vzniká mezi štípacími čelistmi drobná mezera. Aby jste je dostaly až na dotyk, je potřeba za MT pořádně vzít. Jako elektrikář však musím vyzdvihnout jednu obrovskou výhodu tohoto řešení. Nikdy se Vám nestane, že by se při štípání lankového vodiče nebo slabého drátku "žvejkl" materiál mezi čelisti. Což se u běžných leathermaních kleští občas stane (obzvláště, když už jsou ve středovém kloubu trochu vyběhané) a je to věc jářku velice nemilá. Jelikož se pak kleště MT zaseknou a je potřeba dostat je za použití staré dobré hrubé síly od sebe. To je někdy docela problém. Obzvláště pokud nemáte po ruce jiný cajk než zaseklý MT... :-) 
  




NŮŽ
Čepel nože je vzhledem k velikosti MT relativně malá. Měří lehce přes 6,5cm. Bohužel se výrobce (i na vzdory její velikosti) rozhodl, že bude kombinovaná. A tak je půlka čepelky hladká a ta druhá má vroubkované ostří. Vzhledem k velikosti čepele mi to přijde spíše jako marketingová strategie, než jako funkční řešení. Kdyby měla čepel po celé délce hladké ostří jako u modelu Sidekick, bylo by to určitě daleko užitečnější. Bez vroubkovaného ostří se člověk v životě obejde... 

NŮŽKY
Nůžky jsou jednoznačně další věc, na které je vidět tlak na snížení ceny na minimum. Na svoji velikost jsou ze slabého materiálu a tak někdy může dojít k přeskočení pružinky. Myslím tím to, že se pružinka  při střihu dostane až za horní rukojeť nůžek. Navíc mi přijdou poněkud humpolácké. Pokud je mám srovnat s etalonem kvalitních kleští, za které považuji ty na Leatherman Style CS, pak jim dávám 50%. Pro ty, jež si potrpí na nůžky v MT je ale dobrá zpráva to, že Wingman nůžky má a stíhají! ;-)

ŠROUBOVÁKY
Wingman má ve výbavě dva ploché šroubováky a jeden křížový. Křížovému šroubováku nemohu nic vytknout. Oba ploché jsem však musel pro své použití upravit. Ten velký byl svým tvarem z výroby vhodný snad jen k okopávání brambor. Nevím, jaké mají šrouby v USA, ale do většiny drážek těch místních nešel nacpat. Proto jsem jej trochu ztenčil do vyhovujícího tvaru. Malý plocháč jsem nemohl dostat do elektro-svorkovnic, takže jsem jeho tvar trochu zúžil. Nyní již šroubovákům není co vytknout. Snad jen to, že nejsou jištěny pojistkou. Ale to není u Wingmana kromě nože a nůžek žádný nástroj... 


OTVÍRÁK
Otvírák na konzervy je funkční záležitost a netřeba to asi více rozmazávat. Snad jen, že na tomto nástroji nalezneme ještě takové "ostré Véčko", jakože odstraňovač izolací vodičů. Pro praváka to má podle mě výbrus na špatnou stranu a navíc oholení drátu je daleko, DALEKO pohodlnější nožem, než tímto vynálezem. Výrobce však tento elektrikářský nesmysl dává na všechny otvíráky a já netuším proč... Jediný smysluplný odstraňovač izolací vlastní Leatherman CRUNCH.

PILNÍK
Na jedné straně malého šroubováku se nalézá pilník s hrubým sekem. Toto ho předurčuje pro použití pouze na velmi měkké materiály jako např. dřevo nebo plast. Na pilování kovu raději hned zapomeňte. Škoda, že výrobce nepoužil u pilníku sek křížový...

MĚŘÍTKO
Z druhé strany malého šroubováku je měřítko na cca 4cm. Na nějaké velké měření to rozhodně není. Ale pokud váháte, jestli máte v ruce šroub M4 nebo M5, pak určitě poslouží.

ŘEZACÍ HÁČEK
Řezací háček je super věc na otevírání krabic, blistrů a já nevím čeho ještě... Také lze použít na odstraňování vrchní izolace kabelů. Možností jeho využití si najde jeho uživatel celou řádku. Jednoznačně užitečná záležitost.







KLIP
Součástí MT je i klip. MT tak lze pohodlně a nenápadně nosit zaháknutý za kapsu. Tohle řešení mám rád.
  
K čemu se tedy Wingman hodí nejvíc? Pokud sem tam potřebujete lehce něco dotáhnout, přeštípnout, ukrojit, přestřihnout... Takový svačinkový nůž s bonusem masivních kleští. Pokud si trochu upravíte ploché šroubováky, pak se z Wingmana stane velice použitelný MT. Jeho největší výhoda spočívá v tom, že stojí o cca třetinu méně, než nejlevnější plnohodnotný MT od Leathermana - Rebar. Takže pokud je uživatel nenáročný a je ochoten se smířit s jistými kompromisy, za ty peníze určitě stojí!

EDIT
S podivem postupně zjišťuji, jak velkou má Wingman základnu spokojených uživatelů. Kterým jsem nechtěně tímto článkem tak trochu šlápl na kuří oko. Hlavně - pro ně hanlivým - označením "Entry-model". Pak tedy vězte, že toto označení neznamená nic hanlivého. Takto označují své levnější modely se základním vybavením mnohdy sami výrobci. Neodpustím si ještě jeden příklad pro názornost.
Krom Leathermanů je mojí velkou vášní motorizmus v jedné stopě. A moje preferovaná značka motocyklů je BMW. Před mnoha lety jsem si pořídil BMW F650CS. Což je jednoznačně entry-model do světa BMW motocyklů. A mě osobně toto označení nikdy ani v nejmenší neuráželo. Spokojeně jsem na něm najezdil do současnosti hodně přes 50.000km. Objel jsem s ním půl Evropy a maximálně mi vyhovoval. Až do doby, něž jsem si uvědomil, že mě děsně baví na motorce cestovat. Netrvalo dlouho a pořídil jsem CSku ještě kamaráda BMW R1150GS, což byla ve své době vlajková loď BMW motocyklů. A cestování na motorce dostalo jiný rozměr. Ale to malé poctivé CSko mám stále a do města a na kratší vzdálenosti není lepšího stroje! Prostě jen záleží, k čemu ty werky člověk používá. I entry-model umí udělat hodně parády a není důvod, proč by s nim člověk neměl být spokojený... ;-)

Žádné komentáře: