pondělí 28. října 2019

Leatherman SKELETOOL KBx - PARTY KNIFE

Mám rád ty chvíle, když sedím u stolu a přede mnou leží nová krabička v notoricky známých barvách. Dnes je však menší a o poznání lehčí, než obvykle. Dali tam ty šulíni vůbec něco, nebo mi přišla jen sakra drahá krabička? Probleskne mi hlavou, když usrkávám z hrnku čerstvě uvařené kávy a čumím na ten papírovej kvádr. Nedá mi to a vlezu dovnitř. No vida, něco tam skutečně je. Vyndávám tedy z modrého igeliťáku roztomilou zelenou rosničku, teda kudličku. Ale barvou si nezadá se zmíněným obojživelníkem. Neskutečně roztomilá věcička povím vám. Co mě okamžitě trkne jak nasranej beran po tom, co jste neuváženě narušili jeho teritorium, je hmotnost té nepatrnosti, kterou si právě pohazuji v dlaních. Váží to zhruba jak středně vypasená blecha. Po kremaci! Nebudete mi možná věřit, ale první co jsem udělal, že jsem si tím poklepal na zuby, protože jsem už myslel, že to má tělo z plastu. Uklidním vás, je to poctivej kov.

Ovládání nože chce vzhledem k jeho velikosti trochu cviku. Původně je samozřejmě konstruovaný jako onehand, ale díky té mrňavosti ho pochopitelně neotevřete jedním ladným pohybem palce jako u větších sourozenců. Takže si dovedu představit i situace, kdy jej budou majitelé otevírat raději obouruč jako klasický zavírák. To je jednoduše daň za miniaturizaci. Čepelka je u modelu KBx mnohými nenáviděný polozub. Já si na kombinované ostří u modelů jako jsou např. FREE P2, MUT nebo třeba SIGNAL docela zvykl a tak jsem s ním celkem v pohodě. Lépe se s ním rozpůlí čerstvá houska a to se u nože svačinkových rozměrů může hodit. Kdo by však svůj odpor ke kombinádě nemohl překousnout, má pro něj výrobce verzi KB s hladkým ostřím po celé délce. Ovšem ten se z mě nepochopitelných důvodu dělá pouze v jedné barvě. Narozdíl od modelu KBx, který ve srovnání s ním doslova hýří barvami.

V české kotlině se oficiálně prodává v pěti barevných kombinacích. V nabídce výhradního českého dovozce je stříbrná (což je prostě nebarvenej nerez), pak jakože rádoby limitka black&silver (to je teď hroznej boom) a modrá. Čtvrtou variantou je opět v dnešní době velice populární (protože to je taktikůl vy bejci!) kombinace kojotí s černou. Přiznám se, že se občas taky rád svezu na téhle military vlně. Mám to prostě rád. Ale tahle barevná kombinace mě k tak titěrné kudle jednoduše nejde. Kdyby ale byla 2x větší, byla by to ovšem jiná písnička... A nakonec dnešní nabídka v podobě zelené. Musím uznat, že v té zelené to kudličce vážně sekne a hned si mě získala. Dodává jí to takový punc hravosti a podtrhává to její roztomilost. Podle mého názoru se mohli v Portlandu rozvášnit klidně daleko víc a přidat větší množství odvážnějších pastelových barviček. Jak by asi kudlík vypadal třeba v rudé, fialové, oranžové nebo kanárkově žluté? A co třeba růžová varianta pro pohlaví ve znaku Venuše? No a co barevné kombinace pro dalších 70 pohlaví, které rozlišuje britský Facebook? To by byla PARTY!

Barvičkami jsem si právě parádně nahrál na určení nože. Když jsem tak přemýšlel, kde bych takovou věc nejlépe uplatnil, napadlo mě jako první věc večírky, oslavy nebo chcete-li party. Možná, že na mě působí takhle ta veselá barva. Ale představte si tu situaci, kdy jste na party a všude kolem to žrádlo. Občas je potřeba do něčeho zakrojit a zmenšit tak velikost nabízené porce. Přeci se nezaplácnu hned prvním, co vidím no ne? A teď se vžijte na chvilku do kudlami nepolíbeného okolí. Jak v jeho očích asi vypadáte, když na takové party vytasíte svoje oblíbené ZT (Zero Tolerance)? S KáBéčkem rozhodně nehrozí, že v tu chvíli budete vypadat, jak kdyby jste to tam přišli vyvraždit chladnou zbraní. A když se vám podaří někomu otevřít lahváče, pasovali jste se tímto činem opět do role, na kterou jsou vlastně majitelé větších Leathermanů zvyklí. Rázem jste PÁNEM SITUACE. Otvírák na pivo je totiž dalším důležitým nástrojem KáBéčka. Proč ta změna v bureho postoji k otvíráku? Protože v tomto konkrétním případě dává sakrametský smysl. Jednak by byla škoda, poškrábat si tu pěknou barvu o korunku lahvoně a druhak je prakticky ihned po ruce, bez jakéhokoli otvírání. Konstruktér ho totiž velice umě vymyslel jako součást klipu. Parádní a funkční věcička!

To samé se dá samozřejmě prohlásit i o samotném klipu. Za něj bude KáBéčko pravděpodobně nosit  99% majitelů. Dát si ho rovnou do kapsy by mohlo při jeho velikosti hrozit, že ho v ní jen tak nenajdete. Kudlička se dá klidně nosit v kapse na Zippo u riflí a jelikož je krásně placatá, vůbec o ní nevíte. 

Je až překvapivé, jak často budete raději tahat tohoto prcka, než plnotučný multitool. Samozřejmě se bavíme o příležitostech, kdy je třeba nože. Chtít s nožem štípat drát nebo šroubovat, za to by si takový filuta zasloužil, jak my na vesnici říkáme, nasrat na ruce a nepustit k vodě.

Přiznám se zcela upřímně, byl jsem ke SKELETOOLu KBx ze začátku jeho výroby přehnaně kritický. Absolutně mi nedávalo smysl, proč vzal někdo v Portlandu SKELETOOL, odšrouboval z něj kudlu a ještě tomu říkal inovace. Ale časem jsem mu přišel na chuť. Myšlenkový pochod, kterým jsem názor “Rozhodně ne!” změnil na “Proč ne?” byl hodně podobný jako u ovocného piva. Přesně si pamatuju, co se mi odehrávalo v hlavě, když jsem ho ochutnal poprvé. Mozek čekal (chtěl) pivo a v hubě byla najednou nějaká ovocná limonáda. Bleeeeeee! A hodně dlouho mi trvalo, než jsem to dokázal vstřebat. Asi jsem nebyl jediný, protože dneska se už tomu neříká pivo, ale Radler. I já si to v palici srovnal a přistupuji k němu jako k limonádě a ne jako k pivu. A hned to lépe chutná! A s KáBéčkem to bylo stejné. Pozorný čtenář si jistě všiml, že jsem kudlík celý tohle povídání nejmenoval SKELETOOLem. Jak jsem ho totiž přestal brát jako SKELETOOL (spíš zkurvený SKELETOOL), ale jako malou šikovnou kudličku, hned to začalo fungovat...   

Je snad něco, co bych KáBéčku mohl vytknout? Asi cenu, tak je jeho největší nepřítel. Za ty prachy mohli dát soudruzi v Oregonu alespoň kudlu ze 154CM. Jedna mi doma zbyla, když jsem dával SKELETOOL CX do damašku, tak ji na to asi pověsím. To však nemění nic na faktu, že to je parádní designová party kudlička.


VIDEO RECENZE



2 komentáře:

Aleš řekl(a)...

Ahoj Romane, tak jsem si přečetl recenzi a podíval se na video a nejsem z toho moc nadšený. Kdybych chtěl víc nůž, jakože fakt NŮŽ vezmu radši Crater. Je za stejnou cenu a je super. A otvírák má taky. Ale v dnešní bláznivý době...Proti gustu, žádnej dišputát. Jedinou výhodu vidím v tom, že by se dal připnout ke klíčům a moc by nepřekážel a zároveň by to byl ještě použitelný nůž, to pak jo.
Díky moc za další super recenzi

Bureho LEATHERMANi řekl(a)...

Tohle je špíš machrovinka, než regulérní nůž. Crater je taková pracovní kudla, KBx je fešácká kudlička svačinkových rozměrů. Místo párátka nebo vidličky, jestli mi rozumíš. Ani jedno si rozhodně nedělá ambice na titul "TOP of Portland", to rozhodně ne. Ale taková malá kudlička pro radost, proč ne? ;-)