sobota 27. dubna 2019

Leatherman FREE P2 - nerezová revoluce

Je 17.4.2019 a já od rána čumím na stránky www.leatherman.com. Vyhlížím, kdy tam naběhne v eshopu řada FREE. Pořád se nic neděje a já si říkám: “Ojeeee, tři měsíce nás soudruzi v USA tahali za fusekli a nakonec skutek utek!” V 9:00 to příjde (v Portlandu je časové pásmo -9 hodin, takže to sedí), a já pociťuji neklidné chvění v žaloudku. Čvrt roku jsem byl v očekávání a teď to je konečně oficiální. Bohužel se nedostavila očekávná úleva. 😕 Teď jsem napnutej jak struna a každá buňka v mém těle vím, že to musím vyzkoušet. Proč ale tolik emocí kvůli obyčejnému multitoolu (dále jen MT)? Vždyť už z fotek mám k určitým nástrojům výhrady? Způsobilo to velkou měrou marketingové oddělení Leathermanu, které odvedlo skvělou práci. Uvolnilo dlouho před ofiko prodejem “špionážní” fotky a videa. Na nich nás product manager Jeremy Rodrigez masíroval samejma superlativama, až člověk nenabyl dojmu, že to prostě musí mít, i kdyby měl kvůli tomu prodat ledvinu! Já ale na marketingové kecy moc nedám. O to víc jsem možná trpěl neutuchající touhou produkty z řady FREE poznat face-to-face. A tak si tak sedím, čumím do propagačních materiálů a přemýšlím, jak si k nějakýmu FREEčku dopomoci... 🤔
Tu mi zavrčí telefon. Otevřu messenger a v ní je zpráva od kluků z MORISu s provokativní fotkou černé krabice s nápisem FREE. Hlavou mi probleskne: “Šmejdi, nesnášim je!” 🤬. Než si přečtu zprávu pod fotkou: “Čeká tu na Tebe!”. Okamžitě přehodnocuji na: “KURVA CHLAPI, ZBOŽŇUJU VÁS!!!” 😍.  A co čert nechtěl mít, zrovna jsem ve stověžaté matičce. Příjde vám to jako náhoda? Já tomu říkám osud. Půl hodiny na to sedím v multitoolím svatostánku v Krči a nátáčíme unboxingová videa. Už na první pohled na mě obě varianty P2 i P4 působí velice solidním dojmem. 👍 Obavy o použitelnosti některých nástrojů, kterých jsem nabyl při prohlížení fotek, mě rychle opouští. Největší starost mi teď dělá jedna věc. Který z nich si mám odvést domů? Oba jsou užasný! 😬 P2 má super klip, ale P4 má navíc pilku a zubatou kudlu. Ach joooo, sofiina volba! 🤯 Je mi jasný, že jako náhrada mého oblíbeného dělníka SUPER TOOLu 300 ani jedenz nich neobstojí. Můj CHARGE+ black ve dřevě je pro účely parťáka v mém zaměstnání taky reprezentativnější. No jo, ale tenhle kousek je prostě hřích nenosit, tak co včíl? 😱 A v tom mi to sepne. CHARGE ani ST300 rozhodně není lehký a kompaktní MT. A třeba v létě by se takový sakra hodil třeba do kraťasů. A je to jasný, beru pé-dvojku! Uf, to se mi ulevilo... 😜
Už samotná krabice s MT naznačuje, že u FREE bude všechno jinak. A po jejím otevření vám velice rychle dojde, že to tak skutečně je. Pod cedulkou s návodem, jak se s tímto výstřelkem moderní techniky pracuje, odhalíte vaše vysněné FREE a pouzdro k němu. Pouzdro je identické s tím pro WAVE+. Ale tentokráte je netradičně v šedé barvě. To asi proto, aby bylo na první pohled vidět, že nejste majitelem obyčejného MT, ale právě této vychytávky. MT je na první pohled designově velice povedený a do detailu promakaný. Vše sedí a perfektně lícuje. Na střenkách je protiskluzová, oku lahodící textura, která je i příjemná do ruky. Pokud se vám při rachotě spotí nebo umastí pazoury, je díky ní práce s FREE daleko příjemnější, než v případě hladkého MT. A ku.a dobře to vypadá! Celou tu parádu podtrhuje hezky vyvedené logo na klipu. Co můžu hned z fleku směle prohlásit je to, že FREE vypadá na živo daleko lépe než na fotkách. 😍 Říkejte si co chcete, mě ta PéDvojka přijde jak klasika v moderním kabátě. Prostě devadesátky pojaté rozumem v jednadvacátého století. Vzpomeňte si na PST II. Na kleštích dává výrobce nápisem USA jasně najevo, kde byl MT zrozen. Stejně jako to bývalo v devadesátkách. Skladba nástrojů též není nepodobná zmíněnému PST II. Rovněž nápis LEATHERMAN na čepeli nože a povrch z leštěné oceli je jasným odkazem na dobu, kdy byl ještě svět v pořádku. Klasika jak hrom je pevný setup nástrojů. Žádné holdery nebo drivery, kam by šel strčit nástavec pro nástavec, jak jsme u moderny zvyklí. Prostě pár pořádných cajků a k tomu nějaká ta drobotina. Víc netřeba... 😉
Konstrukce je založená na magnetickém uložení nástrojů. Tzn., že ho pohromadě drží magnety a ne třecí síla ploch jednotlivých dílů. Jede vám z toho hlava kolem? Pokusím se to vysvětlit. U standardní konstrukce vám nástroje v zavřeném stavu drží napnelizmus šroubového spojení čepů a vzájemná třecí síla jednotlivých dílu. U FREE to zajišťují magnety. Proč by chtěl někdo vymýšlet takovou složitou 3,14čovinu a cpal by do MT magnety? Protože pak nepotřebujete ten napnelizmus a hlavně se můžete vykašlat na to tření. To má za následek to, že po překonání odporu magnetů jde všechno hladce, jako když babě slíbíte novou kabelku od Prady. Žádné drhnutí, žádné zaškobrtnutí. Stačí jen zatlačit na nástroje na konci MT, vyberete ten požadovaný, lup, lup, cvak a jde se montovat. 👍 Chce to jen chvilku cviku a vše lítá jak po másle. Nástroje mají leštěný povrch, čímž se tato vlastnost jen umocňuje. Filozofie tohoto MT je postavená na tom, že všechno lze obsloužit jednou rukou. A druhá je VOLNÁ tedy FREE. Je jedno, jestli máte MT v té šikovnější ruce nebo v té druhé, kterou to bývá ve sprše jak od cizího. Oběma to jde stejně dobře. Nástroje jsou všechny na pojistkách, které jsou rovněž nové konstrukce. Není to  linerlock (vyhnutý plíšek) jak jsme zvyklí i OHO (One Hand Opened) konstrukcí. Spíš se to podobá pojistkám na REBARu. Ale nezvedají se zatlačením zvrchu na pojistku, ale zatlačením na výčnělky po stranách. Což s nich dělá totálně oboustrannou záležitost. Jinými slovy jsou vždy po ruce, lhostejno na tom, jestli jste levičák nebo pravičák. A to je věc k nezaplacení! Navíc politicky korektní a to se dnes ve slušné společnosti nosí. Dlužno ale říci, že mají dvě drobné nevýhody. První je ta, že budete chvíli jak dementi strkat palec do díry v MT, hledaje linerlock pojistku (zvyk je železná košile). 😜 Ale tento zlozvyk se brzy odnaučíte. A druhá je ta, že při pevném sevření MT v režimu kleští o nich budete občas vědět. Není to žádná tragédie jako kdysi u SUPER TOOLu 200, protože pojistky jsou drobné a nemají žádnou ostrou hranu. Ale zmínit jsem to musel. Stejným nešvarem trpí i klip. Ale kdo kdy měl v ruce cokoli s klipem, toho to nepřekvapí. Je to všeobecně vlastnost klipů. A komu by to jó vadilo, může si jej sundat… Jinak co se týče designu konstrukce, nemám MT co vytknout, protože se vážně povedl.
Co je na FREE unikátní a zároveň geniálně univerzální je jeho velikost, která je 4.25”. Tzn., že je přesně mezi MT velikosti 4” a 4.5”. Ve výsledku to vypadá tak, že vám v ruce připadá pro pořádnou práci plnohodnotnější, než třeba REBAR, ale zároveň ne tak humpolácký jako jeho větší bratr SUPER TOOL 300. To je další vastnost, které mi na něm fakt imponuje. 👍 
Tak co nám to tam kucí v portlandský namíchali?

KLEŠTĚ
Kleště vypadají vážně dobře! Na krabici je napsáno DURABLE & STRONG. A opravdu to tak je. Tedy z velké části. Z čelního pohledu jsou výrazně silnější než ty na WAVE. Mají tvar rovnoramenného trojúhelníku, takže nejsou tak zabrané v bocích. Na první pohled působí velice odolně. Co však nahnaly z čelního pohledu, to na WAVE opticky trochu ztrácí z boku, kde jsou  zdánlivě hubenější. Ovšem šupléra mluví jasnou řečí, oboje mají 7.2mm. Budou tedy ve finále alespoň stejně dobré jako na WAVE+? 🤔
Kleště jsou krásné špičaté a hodí se i na jemnou práci. Klidně s nimi zvládnete vytáhnout třísku z prstu. Když je třeba zabrat víc např. při povolování matky, využijete zubatou díru. Klasicky jako u běžných kombinaček. Co je ale perfektní, to jsou štípací čelisti s výměnnými břity z oceli 154CM. Tyto břity mají v celé škále MT Leatherman stejnou velikost. Tzn., že jsou navzájem záměnné. Geniální! 👍 Pokud jste tedy magor jako já a máte vícero kusů MT s výměnnými břity, stačí vám do foroty pouze jedny. Upřímně, ještě jsem je nepotřeboval měnit... U kleští s pevnými břity se při štípání slaněných vodičů občas stávalo, že se mezi ně žvejknul a kleště jste pak museli rozevřít za použití starého dobrého násilí. 💪 S těmi výměnnými se mi to nikdy nestalo. Štípou příkladně vše, co jim postavíte do cesty. Plastové pásky, vodiče tenké, silné,slaněné i tvrdé, hřebíky, kulatinu. Opět jste limitováni pouze silou svého předloktí. Mě se podařilo překousnout kulatinu o průměru 5mm! 😱 A na kleštích nebyla ani známka používání. Čeho jsem si při testování všiml, že se kleště neopírají o plochu rámu tak jako WAVE. U něj jsem už viděl, že díky tomu při extrémním zatížení  rám praskl. Mě osobně se to nestalo. Ale měl jsem už asi dva takové zmršence v ruce. U FREE vám při rozevírání kleští zapadnou do sebe takové spešl zobáčky, které jistí kleště v rozevřeném stavu. Tím se kleště neopírají o plochu, ale o hranu rámu. Nejsem strojař, ale toto řešení na me působí odolnějším dojmem. Ale třeba kecám... 😜 Čeho jsem si úplnou nahodou všiml, že šípací čelisti na FREE mají ostřejší profil než např. na CHARGE+ z loňského roku. Bude to tak na všech, nebo je to jen vymoženost FREE? To zatím netuším...
Na druhé straně kleští se nachází lisovací čelisti tzv. krimplovačky na konektory (fastonky). Slaněný vodič strčíte do konektoru a zalisujete ho. Profi krimplovačky to pochopitelně nenahradí, ale jako nouzovka dobrý. Kdo se rádi vrtáte třeba autoelektrice může to být pro vás užitečný nástroj... 😉










NŮŽ
Nůž je další velkou předností FREEčka. Je tradičně z oceli 420HC, takže jí nabrousíte i o kámen z potoka. Nutno dodat, že se na ni konstruktéři parádně vyřádili. Při otevření je třeba trochu víc zabrat, než vačka přemůže odpor pojistky. Pak už to jde samo. Čepel je svojí tloušťkou někde mezi WAVE a SIGNALem. Tj. žádná žiletka ani sekerka. Rovněž oproti WAVE opticky přibrala do šířky. Tudíž se s ní bude na čunru lépe mazat Májka na chleba. 😉 Díky tomu ale poměrně znatelně čouhá v zavřeném stavu ven z MT. Když jsem to viděl na fotkách hned mě napadlo, že to citelně zhorší ergonomii. Naštěstí se ukázaly mé obavy opět liché. Portlandští koumáci si dali sakra práci s tím, aby všechny čouhající hrany zahladili. Majitelé SKELETOOLu mi potvrdí, že ten zub na čepeli, který tak šíkovně trčí v zavřeném stavu ven z MT, se dokáže hezky zarejt do vaši něžné pacinky, když si strkáte ruku do těsné kapsy riflí a zapomenete, že tam máte na klipu Skelouše. Ja vím, je to hovadina. Ale i na takový detail se v případě FREE myslelo a zub dostal bezpečný rádius. To jsou prostě detaily, které dělají celek. 👍
Nuž je z výroby masakrózně ostrý a svedl by i holit. V MT drží pevně jak přibitý, v žádné ose nemá sebemenší vůli. A to je tuze rád! 🤩 Zkusil jsem ho zatížit a všude obstál bez ztráty kytičky. Pamatujete si crashtest WAVE+, kde jsem ho několikrát vší sílou zabodl do špalku? Pojistka se ohnula a na noži byla v tu chvíli vůle. To byla asi moje jediná výhrada k WAVE+. S FREE se vám toto nikdy nestane! A to díky konstrukci pojistek. Narozdíl od jiných MT nemají kleště v zavřeném stavu žádnou hranu, ale dvě krásně hladké plosky, o které si můžete pohodlně zapřít palec a tím dodat bodnutí ještě větší razanci. Kdyby byl nějaký memoriál Jacka Rozparovače pro vrahouny, tak FREE je absolutní vítez v kategorii multitoolů. FOREVER! 😂 


NŮŽKY
Koněčně pořádné nůžky na Full-Size MT!!! Tyhle nůžky jsou prostě špica! Ty na WAVE resp. CHARGE proti nim vypadají fakt srandovně. 😁 A to si nemyslím, že by byly špatné, to vůbec ne. Ale na FREE jsou jednoduše peckový! Hodně mi připomínají ty na SURGE, jen nejsou z tak masivního materiálu tím pádem tak humpolácké. I tak zůstaly sakramentsky fortelné. Nerad bych se unáhlil, ale za mě jsou to jedny z nejlepších a nejpoužitelnějších nůžek, jaké jsem kdy na MT měl. Jestli ne vůbec ty nejlepší. Nekroutí se ani pod pořádným zatížením. Takový ten nešvar přeskakování pružiny jako se tomu občas stává třeba u WINGMANa tu absolutně nehrozí. Střihly od ubrousku přes látku, kůži, plastové pásky, prostě vše co bylo třeba. Tenhle nástoj se opravdu povedl a příjde mi, že stejně jako to bylo v případě nože, i u nůžek v Portlandu někdo naslouchal zbožným přáním zákazníků. Jelikož MT s takovými šmikadly tu vážně chyběl... 😉




ŠROUBOVÁKY
Výbava šroubováků je na FREE nadstandardní. Máme tu masivní splacatělý křížový šroubovák. Připomíná ten na WINGMANu, ale zde je použito víc materiálu. A to hlavně na lamelách kříže, což (jak je asi každému jasné) jednoznačně prospělo jeho odolnosti. Při tvrdém zacházení se drobet ojedou jeho hrany, asi jako na každém jiném šroubováku. Říkejme tomu, že se šroubovák zajede. A pak už při dalším používaní nevykazuje další známky opotřebení. Pokud rozevřete MT do tvaru písmene “L” a pořádně se do toho opřete, dá se s tím i slušně zabejčit.
Na druhé straně MT jsou šroubováky ploché. Micro šroubováček vhodný např. na šroubky elektrosvorkovnic se nachází na špici šídla. To je přinejmenším zajímavé řešení. Malý plocháč je pro změnu na špici pilníku. Oba tyto šroubováky vzhledem ke svému určení svůj účel splní s bohatou rezervou. 
Jako poslední kousek tu je plochý šroubovák střední velikosti. Ten mě nejdřív krapánek zklamal, jelikož je to dosti tenké želízko, které se pod pořádním zatížením kroutí jak houno v proutí. 🤨 Na žádný prasení to rozhodne není, spíš na jemnou prácičku jako třeba na dotažení šroubu u vodovodní baterie. Neplačte však nad rozlitým mlékem a příjměte tuto informaci jako fakt. Řešení tohoto problému naleznete hned v dalším nástroji. 






PÁČILO
Tak už ty naše prasárny, které děláme s plochými šroubováky, oficiálně posvětila i samotná fabrika. Kdo z vás někdy nepoužil velký plocháč jako páčidlo? 😜 Do FREE vložil výrobce plochý šroubovák, naplácal na něj víc masa pro zvýšení odolnosti a nazval jej páčidlem. Jak prosté a jak funkční! 👍 Nejen že máte nástroj na páčení zatvrdlých víček od plechovek s barvou. Máte vlastně i plochý šroubovák, který díky krumpáčoidnímu tvaru jen tak nezkurvíte. A řešení zdánlivého problému z předešlé kapitoly je na světe. Bravo! 👏


OTVÍRAČ BALÍKŮ
A aby toho neměl tento multifunkční nástroj málo, vybrousili mu na jednu hranu oregonští mistři i takový šikovný břit na otvírání balíků. Na videu mi to přišlo jako kravina, ale ono to funguje tak bezvadně, že mě to samotného překvapilo. Velice užitečný páradlo na balíky! 👍  Odměnou za jeho používání budiž kudla v čistotě. Nesnášim, když mi po otevření balíku zůstane lepidlo z izolepy na čepeli nože. 👍 Jak mám pak s takhle zasviněnou kudlou ukrojit svojí oblíbenou klobásku? Nežeru ani lepek, natož pak lepidlo! 😜 Ten otvírač ať si je klidně zasviněnej, vyčistím ho až se mi bude chtít... 😉


ŠÍDLO
Musím přiznat, že šídlo mile překvapilo. Na obrázcích teda zdaleka nevypadalo použitelně. Vzhledem k absenci špičky jsem si nedovedl představit, jak by toto mohlo lézt do materiálu. Jak jsem zmínil výše, má bodlo místo špičky nejmenší z plochých šroubováků. Ale už při první prohlídce MT jsem objevil detaily, které mi moji teorii vyvrátily. Šídlo má totiž po jedné straně ostrou hranu. A zároveň i hrany toho microšroubováčku nejsou jedny z nejtupějších. Prakticky to vypadá tak, že jakmile se šroubovák zavrtá do materiálu a přihlásí se o slovo břit šídla, leze to pak dovnitř jak do maminy. 👍 Materiálem myslím plast nebo dřevo. Do kovu bych to nezkoušel, maximálně do hliníku. Šídlo je stejně jako střední plochý šroubovák poměrně tenké, takže bych se raději vyvaroval nějakému stranovému namáhání. Perte to tam kolmo a nebude problém... 😉



PILNÍK
Pilník bude další téma nekonečných diskuzí. A to kvůli jeho velikosti. Je totiž poměrně krátký. Ale důležité, že tam je. Navíc je ostrý jak břitva, takže krásně bere materiál včetně oceli. Vzhledem k filozofii FREE tj. použití jednou rukou, vlastně plně postačuje. Na regulerní pilování velkým pilníkem stejně potřebujete obě ruce, aby jste udrželi rovinu. Tenhle pilník je jasně určený na zahlazení hran, odhrocení apod. Na to pilník v pohodě stačí, jelikož bere fakt parádně. Trochu mi zde chybí ta zubatá hrana, která se dá u jiných pilníků v nouzi využít jako pilka na železo. Když jí může mít i SQUIRT, proč ne FREE?




MĚŘKA
Na středním plocháči je nanesená měrka. Je tradičně v palcích i milimetrech. Zvláštností je, že s ní lze měřit v obou mírách ve stejné škále. Tj. 2,5” nebo 25mm (2,5cm). Na žádný velký měření to teda není. Ale pokud potřebujete zjistit průměr vrtáku nebo šroubu, tak to bohatě postačí. Co trochu zamrzí je fak, že měrka není natištěná od nuly směrem od hrany šroubováku. Alespoň u mého kusu začíná první čárka po půl milimetru. To je velká škoda, protože kdyby byla hrana nástroje nulou měrky, dala by se měrka použít jako hloubkoměr. Což by se hodilo třeba při měření hloubky dezénu na pneumatikách. Pokud by někdo tento fakt nepřenesl přes srdce, řešení je jednoduché, srazit na brusce ten půlmilimetr... 😉 


ODIZOLOVÁVAČ
Želízko s plochým šroubovákem střední velikosti též ukrývá odstraňovač izolace vodičů. Velikost je dělaná na průřezy 1,5-2,5mm2. Je to funkční, ale kudlou to zvládnu rychleji i pohodlněji. Všeobecně tyhle odizolovávače moc nechápu. Jediný použitelný má CRUNCH.


OTVÍRÁK KONZERV
Na otvírák konzerv byl poprvé v historii Leatherman použit švýcárákovitý tvar. Tzn., že ostří není na vnitřní, ale na vnější straně nástroje. Co je ale důležitější, že je na správné straně MT. Čumí tedy ze spodní strany, což je kromě OHT věc zcela výjimečná. Tudíž vám pří otvírání lunchmeatu nepřekáží spodní rukojeť MT. Super, špica, speciál! 👍


OTVÍRÁK LAHVÍ
Na želízku s křížovým šroubovákem je i otvírák na lahvoně. Jako proč ne? Sice ho dokážu otevřít i o MT, ale zase na druhou stranu, vytasit ho palcem jedné ruky je machrovinka a bleskově otevřít jednoho kouska je věc, která nezůstane ve společnosti bez povšimnutí. 😉


KLIP
Klip je jedna z věcí, kvůli které jsem zvolil P2 před P4. Naposledy jsem viděl tahle solidní u SIDECLIPu. O výměnných klipech se tu snad ani bavit nebudu, to se s pevnými klipy nedá srovnat. SIGNAL má klip z hamižného plíšku. MUTí klip je zase takový kopyto. WINGMANí klip je  připevněn jen na jednom šroubu a takovém zobáčku. Může být na něm drobná vůle. Klip na FREE je prostě ideální kombinace zvolené tloušťky materiálu a uložení. Je přidelaný k tělu MT dvěma šroubky, takže se ani nehne. Dokonce má i dírku na pojistnou šňůru. Za kapsu jde s akurátním odporem, takže ji zbytečně nerve. A ta ozdoba v podobě nového loga mu sedí jak prdel na hrnec. 👍 Předpokládám, že bude časem výrobce nabízet klip i pro P4 jako doplňkové příslušenství. Takže bych se při rozhodování mezi P2 a P4 nerozhodoval podle této výbavy.


Pokud to mám celé shrnout, FREE mě velice příjemě překvapil. Nová konstrukce je jedním slovem revoluční! Takhle nějak si představuju MT jednadvacátého století. Moderní pojetí s odkazem na klasiku. Díky magnetické konstrukci se stal přístup k nástrojům jednou rukou doslova lahůdkou. A to dokonce i v rukavicích. Jestli máte díky jednorukosti v oblibě OHT, pak vězte, že FREE je o několik levelů výše. Pokud přijde výrobce i s černou variantou, bude to jistě jeho velká konkurence u ARMY nadšence. Což mě vede k myšlence, že jediná relevantní konkurence Leathermanu je zase jen a pouze další Leatherman... 😂
Když už jsme u té konturence z vlastních řad, šíří se internetem takový nešvar. Vzhledem k tomu, jakou na FREE pověsil Leatherman cenovku, neubránila se v diskuzích na netu spousta papírových odborníků, kteří ho ještě na živo ani neviděli, natož aby s ním něco dělali, srovnávání s CHARGE. Uznávám, že se takové srovnání laické veřejnosti doslova nabízí. Ano, CHARGE+ (TTi je cenou někde úplně jinde, tudíž nesrovnávám) má zcela určitě kudlu z lepšího matroše. Ale FREE má zase lepší tvar (což je subjektivní). Ale co je důležitější, na FREE je nůž z tlustějšího materiálu (CHARGE 2.5mm, FREE 2.8mm) a je na BV (blbuvzdorných) pojistkách. Co se týče odolnosti, je tedy proti CHARGE/WAVE úplně jinde. Což jsem dokázal na videu níže. Stejně tak nůžky. Kleště jsou jak jsme si řekli minimálně stejně dobré. Proč nemá FREE BitHolder nebo delší pilník jsem opět vysvětlil v popisu jednotlivých nástrojů výše I když pilník uznávám jako +/- argument. Srovnání s WINGMANem už beru jako špatný vtip. Co se týče kvality zpracování, odolnosti, tuhosti… nástrojů a celého MT je FREE úplně jiný sport. WINGMAN je entry-model a to FREE rozhodně svou kvalitou provedení zcela určitě není. Srovnání s REBARem je též mimo. REBAR není OHO! Navíc je mnohem subtilnější konstrukce. A ani tuhostí konstrukce nedosahuje kvalit FREE. Kdyby jste si ty dva MT vzali současně do rukou, hned by vám to bylo jasné. Mám pochopení pro člověka, který nemá tolik osobních zkušeností s výrobky Leatherman, že se podívá na pár fotek a údajů z propagačních materiálů a hned má názor. Ale pro Boha, nesuďte knihu podle obalu! Protože by jste se v případě FREEčka mohli taky šeredně seknout. 😜 A to ani nemluvím o tom, jak pak člověk ve společnosti vypadá, když skálopevně hájí nějakou nepodloženou blbost a pak se to na něj provalí… 😁
Cvakání si s FREE jen tak pro radost je až nemravně svůdné. Jak si vypěstujete potřebný grif na otvírání, začnete jen tak ze sportu vymýšlet další nové způsoby. A věřte, že to bude někdy bolet... 😁 Ale to vám stejně nebude vadit, o důvod víc vymýšlet něco efektivnějšího (rozuměj pokračovat ve hře). Kdo z vás vlastní MT s Bit Holderem, může mi potvrdit, jak nepříjemné je otevírat tento nástroj čerstvě ostříhanými nehty. Jauuu! S FREE už nikdy více!!!
FREE ale není jen machrovinka pro chlapa na hraní. Je to i sakra dobrý MT! Pokud by měl někdo starost o tuhost konstrukce, pak vězte, že jsem na něm v rámci testování odnesl víko od kanálu a s ním to ani nehlo. 😉
Má naprosto senzační kleště, nůžky a kudlu. Masivní (v rámci kategorie MT) páčidlo resp. plochý šroubovák, kterému velice dobře sekunduje i ten křížový. Pokud bych měl něco vytknout, pak měrka by mohla začínat od nuly s hranou nástroje. Pilník by mohl mít vroubkovanou hranu např. pro nouzové přeříznutí visacího zámku. A nástroje schované pod nůžkami by mohli být z tlustějšího materiálu. I za cenu obětování jednoho z nich. Což ale při praktickém používání vlastně ani nevadí, jde spíš jen o psychologický efekt. Na prasení máte páčidlo a na to šmrdlání stačí i ty drbátka... 😜
Spousta lidí se ptá na možnost upgradu. Pro milovníky nastavců a udělatek mám smutnou zprávu. MT nemá žádný nástroj, do kterého by se dal upnout adaptér současné produkce. Ale to by jste stejně šli proti filozofii MT, protože k nasazování udělátek potřebujete druhou ruku. Pak by se musel přejmenovat z FREE na OCCUPIED. 😂 I tak mi je jasný, že to stejně některým špekulantům nedá spát. Šel by nasadit adaptér pro SUPER TOOL 300 třeba na šídlo. Ale vzhledem k tloušťce šídla to nepovažuji za šťastné řešení, jelikož se velice brzy dostanete na limit nástroje. Jediné rozumné řešení vymyslel Leatherman už v minulém století. UNIVERSAL TOOL ADAPTER tehdá pro původní verzi WAVE (bez Bit Holderu). Ale ten se už nějaký pátek nevyrábí a bazarový je prakticky nesehnatelný. Pokud na něj někdy narazíte, KUPTE HO! Za jakoukoli cenu, bude to dobrá investice. Protože tyhle věci jsou nejen funkční, ale jdou fest do ceny... 😉
Proč byla nová řada MT pojmenována FREE jsem vám vysvětlil. Ale za mě by se mohla klidně jmenovat FRESH. Protože nám konečně do světa MT přinesla svěží vítr. Je to po dlooouhé době něco nového, nebojím se slova revolučního, v pohledu na to, jak vnímat resp. pojmout moderní MT. Mé očekávání byla velká a dostal jsem na ně odpovídající satisfakci. Když vám rukama projdou stovky MT, už vám jen tak z něčeho v klacku nebřinkne. Ale tentokrát mi fakt břinklo! 😉
 



4 komentáře:

Aleš řekl(a)...

Ahoj Romane, konečně. :-)
Občas najedu na Tvůj blog a už jsem delší dobu očekával recenzi novinek. Zatím jsem free viděl jen na obrázcích a musím říct, že mě design nějak nenadchnul, ale.....
Teď, když jsem dočetl recenzi a skouknul video, přišla změna.
Původně jsem si říkal, že bych si pořídil možná některý z těch nožů série T, jenže po dnešku se už nemůžu dočkat, až si P2 nebo P4 osahám na živo.
Mimochodem, můj Wave už mi taky prasknul (rám), ale je to Leatherman - takže mi pěkně po americku poslali nový. LEATHERMAN FOREVER. Na svůj Wave nedám dopustit, ale je fakt,že velkej šroubovák opravdu používám jako páčidlo a na knife.cz už jsem viděl fraktůru. Na P2 je to fakt super vykoumaný. No tak ti děkuju za super recenzi a nového brouka v hlavě a těším se na další články. Třeba recenzi série T. Ahoj Aleš

Bureho LEATHERMANi řekl(a)...

Ahoj Aleši,
díky za slova chvály, to vždycky potěší. Pokud používáš plochej šroubovák jako páčidlo, tak když se Ti ho povede zlomit, praskne u otvoru pro čep. U FREE jsou použité čepy s menším průměrem, což ničemu nevadí. Tím pádem máš ale o hodně víc masa na nástroji práve v tom kritickém místě, což tutově prospělo odolnosti.
Ať se daří
BURE

Unknown řekl(a)...


Vážený pane super recenze, máte prů....r musím si ho koupit :-)

Petr

Bureho LEATHERMANi řekl(a)...

Vážený Petře,
řekl bych, že průser máš Ty. Respektive budeš mít, až to zjistí tvoje drahá polovička... :D

BURE