pátek 14. září 2018

Leatherman CHARGE+ - aluminiová evoluce

Co se tyče onehand multitoolů (dále jen MT) třídy Full-Size, došlo v letošním roce (2018) ke značnému rozvíření spojatých vod. Odrazilo se to dokonce i na názvosloví, kde přibylo za název MT to tajemné “+”. WAVE se přejmenoval na WAVE+. CHARGE TTi je teď CHARGE+ TTi. Ale co se stalo s verzemi s hliníkovými střenkami CHARGE AL a ALX? Zatímco se ta největší (vlastně jediná, ale podstatná) změna u WAVE+ odehrála na kleštích, příběh transformace “hliníkáčů” je daleko zajímavější. 😉
Než se pustím do vyprávění poutavého příběhu o tom, jak hliníkový CHARGE k PLUSku přišel, musím hned na začátku přiznat barvu. Asi věrné čtenáře tohoto blogu trochu zklamu, ale toto povídání nebude o žádné brutalitě, nebudou žádné akční scény, Horsta necháme odpočívat v pokoji a střelné zbraně zůstanou zajištěné v pouzdrech. Dnes to bude o hlavně vyváženosti a eleganci. 😎
Začněmež tedy tou vyvážeností, jinými slovy skladbou nástrojů.  Vzhledem k tomu, že se tuze nerad opakuji a skladbu, kvalitu a možnosti nasazení jednotlivých nástrojů jsem popsal (a to velice poutavě) v recenzích na WAVE, WAVE+ a CHARGE TTi, předpokládám, že jsou tyto fakta čtenáři notoricky známá. Pokud ne, není nic jednoduššího, než kliknout na hypertextové odkazy výše, v klidu se posadit na záchodovou mísu a hezky si všechno, co to přinese užit... 💩 Vynechám protentokrát ty technopindy a rovnou si tu vyleju si svoje srdíčko, co by zkušený uživatel a zamilovaný profesor, teda sběratel... 😃
Co se tyče nového hliníkového PLUSka vzal výrobce dle mého názoru to nejlepší z modelu AL a ALX a spojil to dohromady. Geniální tah!!! Kdysi jsem někde utrousil poznámku, že ideální CHARGE by byl CHARGE Ti (první vyráběný CHARGE, neplést si s TTi!) s řezacím háčkem. Jak jsem to tedy myslel? 

1. Kleště bez krimplovaci díry na autokonektory. AL (stejně jako Ti) měl klasický kleště bez ďoury. ALX (taktéž XTi a TTi) tu ďouru mají. Pro někoho to muže být jistě užitečný nástroj. Já osobně v tom vidím trochu zbytečné zeslabení kleští. V extrémním zatížení i potencionální místo zlomu. Navíc se tím zhruba o 1/3 zmenšila pracovní plocha kleští. Navíc v nouzi by člověk ten konektor zvládl nalisovat i štípačkama... 😥 CHARGE+ se drží zavedených pořádků a má identické kleště s WAVE+. Takže nejenže má kleště bez omezení pracovní plochy, ale má ty nový peckový kleště s výměnnými břity. 😍 Navíc pokud jste vášnivý krimplovač, můžou Vám chybějící díru alespoň částečně vynahradit čelisti na lisování dutinek. Ostatně co všechno jsou ty kleště schopny zvládnout jste mohli vidět na videu v ultimátním testu WAVE+. Jen je trochu škoda, ze nenechali CHARGE+ na kleštích to jemnější vroubkování. Vyhovovalo mi víc než to nové hrubé. Ale to nelze brát jako nějaké pochybení, je to jen moje osobní preference... 😜


2. Druhý důvod, proč mi je nový CHARGE+ tak sympatický jsou kudly. Ta s hladkým ostřím je z oceli 154CM. Tato ocel má vyšší obsah molybdenu než klasická 420HC. Proto je ocel 154CM daleko tvrdší a ostří odolnější než v případě 420HC. 👍Co se tyče tvrdosti oceli a odolnosti vůči opotřebení, pak je na tom v nabídce značky Leatherman papírově lépe pouze čepel z oceli S30V, která je na TTi. Ale ta už je tak tvrdá, že se snaha nabrousit ji ručně na kameni rovná čirému masochismu. Někteří odborníci se domnívají, že díky tvrdosti této oceli, dochází k mikroskopickému vylamování ostří. Nedokážu to potvrdit ani vyvrátit. 😖 154CM je podle mého subjektivního názoru zlatá střední cesta mezi ocelí 420HC a S30V. Drží krásně ostří a nenecháte na broušení ruce... 😏 
Jediná věc, kterou podělil nový CHARGE+ po svém předchůdci ALX a která vlastně tento model dělala pro mě atraktivní je řezací háček na zubatý kudle. To je vážně megaužitečná věc, která na modelu AL straaaaašně chyběla! Přeříznutí drcpásek, rozdělávání balíků bez toho, abych poškodil obsah, rozpárání vrchní izolace kabelů bez poškození vnitřních vodičů... Tento nenápadný nástroj má stovky použití. Jsou i experti, kteří jej používají jako otrvírák na pivo. Vlastně proč ne? OHO (one-hand-opened) otvírák se může při pekelný žízni v horkém letním dni hodit... 😅



Dva bit-holdery místo nůžek a placatýho šroubováku (který velice často a rád používám jako minipáčidlo) u ALX jsem vlastně nikdy nepochopil. Beru na vědomi, že pro někoho je asi užitečný nosit sebou dva oboustranné bity. Ale já si osobně myslím, že to mělo praktickou výhodu pouze v případě velkého křížového šroubováku. Ploché šroubováky a oboustranném bitů na ALX nejsou dobře odstupňované. Tak jak je to v případě kombinace velkého šroubováku v podobě pevného želízka a středního na výměnném bitu. Proto jsem moc rád, že zbytek výbavy zůstal po vzoru modelu AL. Jen pro úplnost to je pilka, pilník, oboustranný mikrošroubovák, bit-holder na výměnné bity s bitem plochý/křížový šroubovák střední velikosti, velký plochý šroubovák, otvírák na pivo nebp lunchmeat s ostrým Véčkem coby odstraňovačem izolací vodičů, vysuvné očko a v neposlední řadě nůžky (bez kterých by snad ani nebyl CHARGE, CHARGEm). Jak jsem napsal výše, nástroje byly v několika recenzích podrobně popsané např. v testu WAVE+


Nebudu se tedy opakovat a raději přejdu k další vlastnosti, která CHARGE+ přímo charakterizuje. A tou je ELEGANCE. Zde se podle mě oregonský designér vyznamenal. Předchozí modely AL a ALX  měli ty černé střenky “ozdobené” stříbrným štítkem s nápisem “LEATHERMAN Charge”. Štítek ty střenky spíše hyzdil, než aby dělal nejakou hitparádu. 😡 Ke střenkam byl přidělaný dvěmi drobnými nýtky. Pamatuju si rozčarování jednoho kolegy sběratele, kterému přišel nový AL a v jednou štítku chyběl nýtek. To fakt nasere! Dáte docela dost peněz za exkluzivní MT a ona je v něm dírka. Koukáte na ten proklatej otvor, který tam nemá co dělat. A čím víc na něj civíte, tím víc máte pocit, že se Vám ta dírka vypaluje do mozku. 😠 Teď si asi říkáte, že už to trochu přeháním. Ale představte si situaci, že jste sběratel Lesthermanů (rozuměj MAGOR), který se těšil na nový, vymazlený kousek do své jedinečné sbírky.  Po rozbalení krabice na Vás místo mňam věcičky vybafne takové nemilé překvapení. Potom se ve Vás odehrávají přesně takové emoce! 😵 Samozřejmě, že byl tento incident vyřešen obratem v reklamačním řízení výměnou za nový kus. Ale ta prvotní radost, na kterou se maník těšil byla jednou pro vždy v prdeli (omlouvám se všem, ale jinak to říct nešlo)... 😒
 
Tohle se už u PLUSka nestane. Někomu totiž ve fabrice doteklo, že v jednoduchosti je síla. A tak zmizel ten pitomej štítek a střenky jsou z jednoho kusů materiálu. Do nich je vlisovanej (vyfrezovanej nebo vypalenej, fakt nevím...) ozdobný reliéf, logo a nápis LEATHERMAN Charge (proč není na konci názvu to “+” ???). MT s celočernými střenkami vypadá jako maník v kvádru z plakátu ve výloze v obchodu v nákupním centru. Prostě elegán par excellence! Dovedu si živě představit, že bych jej nosil při nějaké zvláštní příležitosti v pěkném, ručně šitém koženém pouzdře na kalhotách společenského obleku. Díky matně černému lakování v rukách neklouže jako nerezové modely, které je udržet ve zpocené nebo mastné ruce skoro nadlidský výkon. Další vlastností ALU střenek je, že jsou pocitově “teplejší” než nerez či titan. Nemyslím tím to, že je dobrý tak akorát pro buzeranty, ale mám z nich takový hřejivý pocit. Mám teorii, že je to způsobené tím, že je hliník dobrý tepelný vodič. A tak se rychleji jeho teplota srovná s teplotou okolí. V našem případě s teplotou lidského těla resp. dlaně. 

Jediné, co možná trochu ruší esteticky dojem, je “tisícihranná” hlava spojovacích čepů. Ale ale... Tyto čepy byly použity kvůli placatým střenkám. Protože kvůli jejím tvarům bylo nemožné do nich čepy zapustit. Jak to je v případě čepů s torxem na TTičku. TTi má střenky profilované a do těch profilů torxy krásně zapadnou. To může zprvu vypadat jako nevýhoda pro “obyčejné” PLUSko. Ale jako vždy, záleží na úhlu pohledu. ALU střenky mají totiž tvar, kterej dokáže replikovat kdejakej vykloubenej Čenda z Horní Dolní. Což dává obrovský potenciál k individualizaci a tuningu. Pokud jste alespoň trochu šikovný, uděláte si jíné z Vámi preferovaného materiálu.





Mám hrozně rád dřevo. Jako materiál má duši a vyzařuje z něj teplo. Pokud jej držím v dlani, mám z něj příjemný pocit (pokud se nejedná o násadu od krumpáče 😂)! Z toho důvodu jsem na své Berettě vyměnil plastové střenky za dřevěné. A hned to byla jiná pistole. Dřevo v ruce neklouže, ani když máte zpocenou ruku. A o estetických vlastnostech dřeva se ani nemá cenu bavit. To je každému, kdo má zdravý oči jasné... Tak nějak jsem vždycky podvědomě toužil po tom, mít tento materiál i na svém MT. CHARGE+ je k tomu jak dělaný. Ostatně posuďte z obrázků sami... 


Použil jsem třešňové dřevo. Je tvrdé a má krásnou načervenalou barvu. Tohle by jste s TTičkem nedělali. Proč by někdo dával ty nekřesťanský peníze za titan, aby ho pak zahodil? U hliníku to nebolí...
Krásné střenky by byly třeba z ebenu, bahenního dubu, ironwoodu nebo buvolího rohu. Mičurini by jistě uvítali střenky z jeleního paroží. Fantazii se meze nekladou... To mě vede k myšlence, že pravděpodobně nejsou tyhle dřevěný poslední. Což beru jako velkou nevýhodu, jelikož vidina opětovné ztráty nervů, rodinné pohody, pláče a skřípění zubů mě rozhodně nenaplňuje entuziasmem. 😩 Jelikož mi moje dráha polovička mezi řádky naznačila, že jestli tu 3,14čovinu budu opět celý den vyrábět ještě jednou, muže se stát, že se druhy den probudím bez své chlouby (něco mi říká, že nemyslela žádný MT z mé skromné sbírky 😲) nebo se neprobudím vůbec...
Další možnosti individualizace je úprava stávajících ALU střenek. Když Vás bude nudit černá barva, dáte je stříknout třeba do růžového cerakotu. Což můžete teoreticky udělat i s titanem. Ale bylo by to jako koupit svoji kočce nějaký zlatý šmuk a nechat ho přestříkat barvou. Schválně to zkuste a pak mi sem napište, jakej to mělo doma úspěch. 

Opět musím pochválit pouzdro, které je dodáváno s CHARGE+ dodává. Zatímco WAVE+ dostal pouze jednoduchou kapsu, tak CHARGE+ má pouzdro mnohem vymakanější. Jednak má vnitřní kapsu na platíčko s výměnnými oboustrannými bity (které je spolu s klipem a závěsným okem součástí balení CHARGE). A dále má po bocích dvě pružné kapsy. Jednu užší, která se hodí třeba na Bit Adaptér nebo na nějakou EDC (Every Day Carry) propisku jako je  např. Bullet do Fishera (naprosto boží pero, které píše snad na všechno za všech povětrnostních podmínek). Ta druhá je širší, jako dělaná na nějakou tactical šajnovku, třeba Ledlenser A2. Pouzdro vypadá mnohem kvalitněji, než dosavadní produkce nylonových pouzder Leatherman. Co se mi vyloženě líbí, tak ten ozdobný druk s nápesem LEATHERMAN místo toho hamižného suchého zipu. Na čem by se ještě dalo zapracovat, tak na poutku na opasek. To je ze slabého materiálu a časem se trochu vytahá. Škoda, když už si ve fabrice dali tu námahu, aby svoje fórová pouzdra přepracovali, mohli to dotáhnout se vším všudy.

Chápu, proč je TTi tak populární. Je to sakra sexy MT!!! Po novém upgrade kleští se zase poskočil o level výš a limitně se blíží k dokonalosti. Ale pořád jsem si říkal, proč se vlastně děla ta hliníková verze? Až s letošním modelem mi to do sebe zapadlo. Podle mého názoru má nové ALU PLUSko úplně ideální skladbu nástrojů. Zubatá kudla má konečně řezací háček, hladká kudla ze 154CM mi přijde pro každodenní nošení nejvhodnější. Brousí se lépe než S30V, ale stále to je prémiová HI-TECH ocel, která drží na kudle ostří (i když papírově lepší S30V v kombinaci s titanem je fakt exkluzivní prda!). A co mě baví nejvíc, jsou needle nose kleště bez díry! A tu špetku sex-appealu, která PLUSku oproti TTi chyběla jsem hravě dohnal (a dost možná předehnal) střenkami z třešňového dřeva. To čumíš titaňáku, co? 😝 Jednou jsem TTi přirovnal ke Scarlett Johansson. Když tak koukám na tu moji trešnovou krásku, vzpomněl jsem si na Julii Roberts ve filmu Pretty Woman. Asi kvůli barvě vlasů, nebo nevim, kde se mi v hlavě ta asociace vzala... 😁 Sorry Scarlett, ale teď se budu zase chvíli muchlovat s Julii. No není to krásné, když má doma chlap takovej harém? 😈
Mohlo by se někomu zdát, že černěný hliník (nebo to moje dřevo) MT z obavy o poškození limitují pří tvrdším nasazení. No, to si holt musí každy srovnat v palici sám, jestli má MT na machrování nebo na práci. CHARGE+ je stále výborný MT, jen by se mi teď nechtělo do něj střílet... 😏 
TTi v sobě spojilo kosmický materiál (titan) a nadpozemskou (alespoň v kategorii MT) ocel S30V. Proto taky stála hliníková verze trochu v jeho stínu. Ale po tom, co jsem v dnešním krátkém povídání naznačil jistý směr pro sebevyjádření individualistů, se tento fakt (jak pevně doufám) jistě změní. 😎 Komu dříve chyběl řezací háček, ten má o argument, proč raději  koupit TTi, míň. 😜 Pokud distributor nastaví cenu CHARGE+ alespoň o litr níž než u CHARGE+ TTi, pak dneska vážně nevím, po kterém bych při výběru sáhl. Vlastně vím, po té vší štrapáci se dřevem (kdy jsem musel vyrobit 7 střenek, než byly 4 použitelné 😠) jsem tak nějak k obyč PLUSku získal osobní vztah... 😍





Žádné komentáře: