středa 25. července 2018

Leatherman - BRUTAL DEATHMATCH

Hned na úvod bych se rád omluvil všem čtenářům tohoto blogu, že jsem jej v poslední době dosti zanedbával. Místo toho, abych tu napsal odstavec výmluv, proč jsem tak do této doby činil, připravil jsem si pro Vás jako kompenzaci opravdu ale OPRAVDU výživný test!!! 😉
Čas od času se mi stane, že se v nějaké debatě v různých fórech či diskuzních skupinách, věnujících se tématice připravenosťi člověka na cokoli, rozvášním. A co mě dokáže opravdu nažhavit je fakt, že spousta lidí zamrzla v době, kdy jsem začaly rákosky tahat z Asie levnej, leč finančně snadno dostupnej šubrunk. Ano, v tuto chvíli je třeba se chytit za nos a upřímně si přiznat, že lákavá cenovka několikrát v životě  každého z nás přesvědčila, dát nějakému výrobku šanci. Ale zamyslete se teď a sami sobě přiznejte, v kolika procentech případů jste byly v dlouhodobém horizontu s takovou investicí spokojeni? V 50%, nebo snad ve 20%...? Ja se už spalil tolikrát, že se směle můžu podepsat pod přísloví: “Levně koupený - dvakrát koupený”. Koupíte si levnej šmejd se slovy: “Za ty prachy...”. Pak zjistíte, že to stojí za houno, hodíte to po psovi a jdete si koupit několikanásobně dražší kvalitu. No nebylo by nakonec lepší koupit rovnou kvalitu a tu investici za šmejd třeba prochlastat s kamarady? 😁 Odpověď znáte sami... 😉
No a nejinak tomu bývá i s multitooly (dále jen MT). V Lidlu vyběhne akce na super úžasný multifunkční nástroj za 249Kč. No kurňa za ty prachy to koupím, i kdyby to stalo za prd. Ale jelikož jsem Uko Ješita a nechci v hospodě vypadat jako kretén, budu si ještě utahovat z Franty, kterej si (vůl jeden blbej) koupil jakejsi emerickej multiněco za který vysolil (a teď se lidi podržte) DESETINÁSOBEK!!! A přitom ten můj zázrak z Lidlu udělá tu samou službu. A chuj s tou jejich dvacetipětiletou zárukou! Já když ten svůj, už tak dost dobrej vynález zkurvim, zajdu si do supermarketu pro druhej, třetí, čtvrtej... Tak takhle nějak to v těch diskuzích probíhá. A mě už v téhle fázi rozhovoru nabíhá tlustá žíla na čele. Ale už nebude, jelikož se s podobnými ignoranty  nebudu muset přít a rovnou je nasměruju na tento článek. 
Dnes totiž proti sobě postavíme legendu mezi MT. A tím není nikdo jiný než šampion těžké váhy, Leatherman SUPER TOOL (dále jen ST) !!! A proti němu se jako vyzyvatel postaví jeho kopie Exot. Teda pardón, EXTOL. 😜
Když porovnáte oba tyto MT podrobněji,  nalezneme jisté rozdíly ve výbavě.  Co ale stalo klukům šikmovokým při tvorbě werku s nápisem extol na boku předlohou, to je naprosto evidentní! Už když vezmu oba MT do ruky, poznám i poslepu, který je originál a který fake. Slícování jednotlivých dílu na fakeu je opravdu děsný! A ten materiál, ze kterého ho Geppetto východu vysochal, taky nic moc. Zpracování jednotlivých nástrojů je ve srovnání s originálem až komický. Vlastně tragikomický, jelikož fakt nevím, jestli mám brečet nebo se smát... 🤨 Jednotlivé nástroje proberu postupně níže. Co ale člověk trkne na první dobrou, je vyloženě prasecky okopčená pojistka nástrojů.  Na původním ST byla použita primitivní, ale ve své jednoduchosti geniální pojistka. Jedná se vlastně jen o kus napruženého plechu se zahnutým zobáčkem na konci. Zobáček při otevření nástroje západne do výřezu a vše drží jak helvetská víra. Ohromná výhoda tohoto řešení je, že se minimalizoval počet pohyblivých dílu. Tato pojistka je tím pádem věčná a takřka nerozbitná. A navíc nikdy při práci nepřekáží a netlačí do dlaně. Kdyby měl tento MT ještě zahnuté hrany tak jako to měl jeho nástupce ST200, aby se při štípání kleštěma nerasovala ruka, byl by úplně dokonalý. Drobná nevýhoda takto řešené pojistky je, že pokud chcete nástroj zavřít, musíte otevřít jiný nástroj na 90•. Ten pak pojistku nadzvedne a nástroje se pak dají zavřít. Což je trochu uživatelsky nepříjemné, protože to zdržuje... Nikoliv však u fakeu! U něj pojistka kloudně do nástrojů nezapadá, a tak je zajištěný nástroj tak zvláštně vyosený. My na vesnici říkáme: “Je to jak když pes chčije!”. 😜 Vypadá to fakt příšerně. Ale když dám estetiku stranou, největší průser nastane, když chcete nástroj zavřít. V některých případech prostě nejde ani za zlatý prase.  Párkrát jsem musel vrazit na hulváta narexáckej šroubovák pod pojistku a vypáčit ji. Kde asi udělali soudruzi z Čínské Lidové Republiky chybu? 🤨
Dost keců, pojde tedy postavit oba MT proti sobě. Jak jsem již naznačil, nebyl bohužel originál obšlehnut i s chlupama. Tudíž se výbava obou kusů nepatrně liší. Začnu tedy porovnávat porovnatelné, tedy společnou výzbroj. Rozhodl jsem se MT mezi sebou bodovat, jako jsem to udělal ve srovnáváku SURGE vs. SUPER TOOL 300. 



KLEŠTĚ

Začal bych nástrojem, který je pro MT vlastně nejtypičtější a tím jsou kleště. Kupodivu na první pohled nevypadají ty čínské úplně nejhůř. Ale jen na ten první! Na ten druhý už je v porovnání s originálem jasný hendikep minimálně v kvalitě zpracování. Špičky kleští jdou směrem od středového kloubu spíše od sebe, než k sobě a štípací čelisti nejdou přes sebe na těsno. To má za následek, že při štípání slabých nebo slaněných vodičů nedojde ke kýženému přeštípnutí. Místo toho se vodič žvejkne mezi čelisti. V nejhorším případě se tam hezky zasekne a kleště zůstanou zablokované. Hezky je to vidět na videu na konci článku. Kde mě čínské kleště vyloženě mile překvapily, tak při štípání tvrdých drátu. Pro test jsem použil trojku drát a oba MT jej přeštíply v pohodě. Čelisti na ST se zakously do své oběti daleko ochotněji, ale i ty rakosácký to kopodivu daly taky. 

Skóre: 🇺🇸 2:1 🇨🇳



NŮŽ

Tak tady jsem se teda vůbec nezklamal. Pominu to, že ta čínská kudla díky výše popsané pojistce z MT trčí jak klacek z (ale jo, proč to neříci na plnou hubu) prdele. Místo toho se hned vrhnu na praktickou stránku věci. První vyřazovací test byl zaměřeny na řezivost čepele. O té si fake muže nechat jen zdát, jelikož je už z výroby tupej jak kopyto. S tím by snad nešla otevřít ani dopisní obálka. ST byl z výroby jako břitva a i po těch letech je ta unavená čepel na mém kousku proti té čínské jako samurajsky meč. Jednoznačně bod pro origoš. 
Někdo by však mohl namítnout, že si tu kudlu muže nabrousit a pak to bude taky řezat. Pravděpodobně ano, ale jak dlouho? Na to jsem se pokusil odpovědět v dalším testu, kde jsem vyzkoušel kvalitu materiálu. 
Dlouho jsem si lámal hlavu, jak v labolatorních podmínkách své dílny provést průkazný test. A pak mě to trklo. Vzpomínáte si na teleshopéra Horsta Fuchse? 😂 Aby ne, tento fantóm televizního prodeje je nezapomenutelný. V jednom díle se snažil tupé mase televizních zevlounů prodat ultrašpicakosmický laserem broušený nezničitelný nůž. Řezal s nim kde co. Hřebíky, cihlu, dokonce i chleba to ukrojilo. 😁 A aby ukázal, jak jsou ty ostatní nože proti tomu jeho ubohé, dal jeden z nich a ten svůj kolmo a ostřim proti sobě do svěráku a začal utahovat. A to bych nebyl já, abych se o podobnou blbost nepokusil! 😉 Bohužel, se mi nepodařil stejný efekt jako Horstovi a to, že bych tu blátěnou čepel rozpůlil. Když jsem dal obě čepele konečně od sebe, skoro mi ukápla slza. V te americké čepeli byla dvakrát větší díra. 😱 Jak to sakra? Mé zklamání naštěstí trvalo jen pouhý okamžik. Když jsem svůj vědecký experiment vynesl na světlo Boží a pořadně jsem si ty zařezy prohlédl bylo mi to jasný. Zářez v portlandské oceli nebyl hladký. Není to totiž žádný bláto, ale pořádná, tvrdá ocel. Čím je ocel trdší, tím je ale křehčí, to známe ještě ze školy. A přesně taková ocel se velkou úspěšnosti používá na nože. Materiál se proto v oblasti průniku, vyštípnul. Na fotkách je to vidět. Zářez v čínské čepelí byl vlastně jen nahrnutý měkký materiál. To jasně ukazuje na to, že je materiál na čajně vhodný tak na dráty do betonu a ne na pořádnou kudlu. Takže za kudlu druhý bod pro ST. Ve finále by si zasloužil i bod třetí za druhou kudlu s vroubkovaným ostřím. Ale řekl jsem, že budu bodovat jen porovnatelné věci...

Skóre: 🇺🇸 2:0 🇨🇳






ŠROUBOVÁKY

Fake má bohužel pouze dva ploché. Velký a střední. Originál má ještě navíc malý plochý a co je mnohem důležitější i střední křížový. Je velká škoda pro ST, že výbavu u extolu zanedbali. Kdyby na něm byl ten křížák stejnej hlonejzďák jako ty plocháče, mohl dostat ST minimálně o bod navíc. Šroubováky totiž “inženýři” v PRC totálně ojebali. Ty plocháče snad nemají jedinou hranu, o kterou by se mohla drážka šroubu při utahování opřít. To je důvod jsou dobrý tak má vrtání se v nose. Možná, že to tak malý, žlutý konstruktér vzhledem k použitému materiálu vymyslel schválně. Takhle totiž uživatel vzdá pokus o šroubování dřív, než selže ten hamižnej matroš. Zkusil jsem zašroubovat vrut do tvrdého dřeva. Dokonce jsem našel nějaké vruty s plochou drážkou po dědovi. A to vám říkám, že před několika dekádami neměly vruty tak agresivně vyvedený závit a tak to do toho dřeva vůbec nelezou. Pomoci ST jsem narval šroub do dřeva až po hlavičku. Dokonce jsem tam dostal i holý dřík, který byl stejného průměru jako závit. S rakoskou jsem se totálně nechytal. Šroubovák neustále vyskakoval z drážky. Kdyby mě z čistě vědeckých pohnutek nezajímal limit, kam se s tím králem dostanu, už dávno jsem tím trefil jedovatou sousední přes plot...
Nedalo mi to a nakonec jsem přecijen vyzkoušel limit obou MT. Opět posloužil svěrák. Do něj jsem upnul velký šroubovák obou MT. Na extolu šel šroubovák do vrtule při momentu 6Nm. U ST to bylo 12Nm!!! 👍🏻 Opět bod pro ST. 

Skóre: 🇺🇸 2:0 🇨🇳





PILNÍK

Pilník je asi největší bolest drtivé většiny asijské produkce. S nožem z bláta se ještě člověk smíří. Ale pilnik z bláta je Vám platnej, jak mrtvýmu hubertus. A jelikož se Fuchsovo metoda osvědčila, použil jsem ji i v případě pilníků. Se šmejdem pěkně do svěráku a hobluj! Výsledek dopadl přesně podle očekávání. Fake hladkej jak galuska, originál se ani nezapotil. Jasnej a velice snadnej bod pro ST. 

Skóre: 🇺🇸 1:0 🇨🇳





PILKA

Ani mi to snad po tom všem nebudete věřit, ale ta bambusová pilka fakt řeže! Řeže to vše, co to řezat má, dřevo i plast. Na železo není dělaná ani ta na originálu. Nicméně když dáte ty dvě pilky k sobě, už z profilu je jasné, že ta na ST bude řezat mnohem agresivněji. Pro ukázku jsem zvolil tzv. desetisekundový test. Ten spočíval v tom, že jsem upnul starou dřevěnou násada do svěráku a 10 sekund jsem řezal jak smyslů zbavenej ve snaze zaříznout se co možná nejhlouběji. Výsledek byl jednoznačný a tak nakonec opět bod pro ST. Docela by mě zajímalo, jak by si čínská pilka poradila s vepřovou kostí. Pilka na ST by to dala. Ale s tou extoláckou nevím nevím... Prasat mám kolem sebe dost. 🐖 Ale žádný si nechtělo dobrovolně nechat uříznout nohu. Takže tato otázka budiž pro tentokráte nezodpovězena. 

Skóre: 🇺🇸 1:0 🇨🇳






BODLO

Tak tady byla kopírka dobře nastavena. Když nebudu počítat drážku na nehtík, tak jsou bodla na obou MT na první pohled zcela identická. Nebudeme si nic nalhavat, konstrukce bodla urazila u Leathermanu za ty roky kus cesty. A to archaické na původních modelech se s tím novodobým nedá srovnávat. Ty současné lezou do materiálu mnohem ochotněji. Bohužel si čínský copyrighter zvolil jako vzor pro svoji produkci výběhový model, který se již 17let nevyrábí. A tak je i funkce bodla stejně jako u ST poplatná době vzniku. Opět jsem oboum nástrojům předhodil poleno tvrdého dřeva. Udělat do něj důlek vyžadovalo u obou stejné úsilí, nezaznamenal jsem žádný rozdíl. Jelikož jsem už rozmazlenej funkcí moderního designu, mám chuť neudělit žádný bod. Ale je mi toho chudáčka extoláckýho líto a tak dám za vyrovnaný výkon oběma po bodu. 

Skóre: 🇺🇸 1:1 🇨🇳



OTVÍRÁK

Tak u tohoto nástroje jsem se pobavil snad nejvíc! 😁 Fake má dokonce hned dva! Ten kombinovaný, který se absolutně nepodařilo okopčit. A pak ještě jeden na pivo na želízku se šroubovákem. Totálně mi hlava nebere proč ho tam dali, když pivsóna otevřete i tím nepovedeným. Proč nepovedeným? Tak zaprvé otvírák nemá absolutně žádný břit. To má za následek, že leze do plechu konzervy o poznání hůř. Z čeho jsem si ale malém cvrknul smíchy do gatí je, že malý žlutý mužíci jaksi nepochopili funkci toho véčka na odstraňování izolace vodičů. Ale fakt VŮBEC!!! 😁😁😁  Největší prča je ta, že i když nezvládli pochopit jeho funkci, přesto se ho úplně nevzdali. A tak aby zachovali náznak autenticity udělaly do otvíráku zářez, který to véčko vzdáleně připomíná. Zapomněli však udělat ostří, takže je narozdíl od toho originálního pouze na okrasu... 😜
Opět bod pro Portland, i když by to měli být vlastně dva. 

Skóre: 🇺🇸 1:0 🇨🇳

POUZDRO

Tématiku pouzder jsem již dostatečně probral v článku KAM S NÍM?. Pokud jste tento článek četli, tak víte, že jsem originální textilní pouzdra příliš nechválil. Extolák se dodává též s textilním pouzdrem. Velice rád bych Vám jej popsal, ale napadají mě při pohledu na něj jen samá sprostá slova. Kdybych jej mel ohodnotit na stupnici od 1 až 10, kde 10 je TOP BOMBA, tak to extolacký je cca - 250!!! Fakt jsem v ruce nikdy v životě neměl nic tak děsnýho... Proto raději nehodnotím, už tak dostal ten chudáček dost na prdel. 😁



ROZDÍLNÁ VÝBAVA
ORIGINÁL

Původní ST měl hlavně druhý nůž s vroubkovaným ostřím. Tradičně ostrým jak břitva. Perfektně se s ním řežou lana, zahradní hadice, nebo s ním hladce rozkrojíte housku na sváču… Čistě teoreticky, pokud by pidimužíci použili u vroubkovaného ostří stejný materiál a kvalitu výbrusu jako u hladké čepeli (což je velmi pravděpodobné), tak je vlastně dobře, že se o to ani nepokusili.
A pak tu máme šroubováky. ST má kromě velkého a středního plocháče ještě malý (dalo by se říct micro). Je jen o fous větší než ten u WAVE resp. CHARGE. A co je hlavní, tak se může pochlubit i kvalitním křížovým šroubovákem. Což jsem už zmínil výše, ale opakování - matka moudrosti. 




FAKE

Co mě teda vážně dostalo, tak některá výbava Extolu. První je taková špičatá věc s dírou na konci. K čemu to jako do frasa je? Matně si vzpomínám, že jsem si jako kluk pořídil fake švýcaráku. Tenkrát ještě Vnoxi nebyly tak dostupné. Kdo chtěl lepší kudlu, koupil si Mikov. Ale takový ty švýcaráky á la McGyver, to tenkrát běžně nebylo. A tak si kde kdo pořizoval tyhle šráče. Co se týče použitého materiálu, tak to bylo snad lisovaný z použitých dámských vložek a nastříkaný stříbřenkou. Tak na tomhle nástroji zkázy jsem viděl tohle udělátko naposledy. Možná by se to dalo použít jako taková primitivní jehla na sešití třeba celty při outdoorových aktivitách. Ale to by muselo být trochu ostřejší. Tohle je tupý jak prdel…
Čím si mě ale čínský designer naprosto získal je nástroj pro snadnou domácí lobotomii! Nic praktičtějšího prostě nevymyslíš!!! 😂😂😂 Možná, že tvůrce vymyslel tento nástroj k jinému účelu. Mě však ani po půl roce nenapadlo k čemu. Jediné, co ve mě tento neurochirurgický nástroj evokuje je vzpomínka na film Terminator 2. Vzpomínáte, jak terminátor T1000 propíchl prstem kebuli securiťákovi v blázinci? Tak to je přesně ono! Klidně pište do komentářů pod článek, jestli Vás něco napadne, mohla by to být sranda... 😉
Co ale podle mého názoru smysl má, tak to je třetí rozdílný nástroj a tím jsou nůžky. Tedy pokud by nebyly opět v bídné kvalitě. List papíru nebo tenkou látku stříhají docela pěkně. Ale jak se musí trochu zabrat, okamžitě spadnou z vratné pružinky. To je velká škoda, protože kdyby byly nůžky aspoň trochu kvalitní, měl tento čínský vehement alespoň v něčem před svoji předlohou na vrch. A já bych mu to tak strašně moc přál! Ale bohužel... 😜





RESUMÉ

Po sečtení všech bodů je skóre 🇺🇸 10:2 🇨🇳 ve prospěch ST. A to jsem schválně bodování u ST brzdil, aby to nebyl až takový debakl. Popravdě řečeno, jinak to snad ani dopadnout nemohlo. Bylo to jako postavit do finále AZ-kvízu univerzitního profesora a rumunského pastevce ovcí, jehož rodiče byli v příbuzenském vztahu. Na závěr mám pro všechny bezvěrce, kteří nevěří v kvalitu MT značky Leatherman ani po přečtení tohoto článku otázku. Kdybych před Vás postavil dva MT, jeden americký a druhý čínský, který by jste si vybrali?


PODĚKOVÁNÍ

Závěrem bych chtěl poděkovat Ivanovi Lelákovi, který mi testovaný zázrak východní techniky věnoval na zrasování. 😉




VIDEO


Žádné komentáře: