pondělí 27. dubna 2020

PORTLANDSKÉ DERBY - Multifunkční nože

Tenhle test jsem si vážně užil. V loňském roce se s multifunkčními noži u výrobců multitoolů doslova roztrhl pytel. Leatherman nám představil hnedle dvě variace pohledu na malý kapesní multikudel v podobě FREE T2 a T4. A něco podobného zopakoval i v případě velkých zavíráků u FREE K2 resp. K4. FREE T4 dokonce nezařadil do kategorie KNIFE, ale přímo do kategorie MULTITOOL. S čímž jsem na konci jeho testu musel souhlasit (celý test FREE T4 si můžete přečíst ZDE). Výrobců kvalitních nářaďáků - myslím těch, za které se vyplatí utratit peníze - by člověk spočítal na prstech jedné ruky. Proto mě strašně baví skutečnost, že dva největší jsou z jednoho města, jak název článku napovídá, Portlandu. Portland je sám o sobě velice zajímavé město s ještě zajímavější novodobou historii a počtem obyvatel zhruba na polovičce matičky Prahy. A to, že se tam sešly rovnou dvě firmy zabývající se výrobou multitoolů, jmenovitě Leatherman a Gerber je skoro až podezřelé. Tím jsem prozradil druhého velkého hráče, kterým je právě firma Gerber.
V loňské roce se mi poštěstilo navštívit veletrh outoodových vyfikundací ISPO v Mnichově, kde měli oba výrobci svůj výstavní svatostánek. A už tam mi bylo jasné, že i Portlandská dvojka chce do kategorie multinožů pořádně šlápnout. Tenkrát mi padl do oka počin, který nazvali ARMBAR. Jedná se o takovou na první pohled fešnou kudličku s nůžkami, které dominuje další výbava. Verze CORK je obdařena výbavou na dobývání obsahů vinných lahví, tj. vývrtkou a dalšími otvíráky. Mě ale přišla zajímavější verze DRIVE. Ta je obdařena velice vydařeným držákem čtvrtpalcových bitů, který se mi u jejich kleští CENTER DRIVE hrozně zamlouvá. Avšak kupovat si kvůli jednomu nástroji ne zrovna laciný multitool, mi nepřijde  zrovna moudré (i když už jsem udělal i blbější rozhodnutí). Navíc mě trochu děsí ty jejich výměnné čelisti, se kterými nemám úplně dobrou zkušenost. Slaněné měděné vodiče přežvykují jak stará indiánka bizoní kůži a na tvrdých se rozlousknou jak skořápka vlašského ořechu. Tohle fakt nechceš! Když si vzpomenu, co všechno jsem zmohl s výměnnými břity na Leathermanech, tak řešení od Gerberu je proti tomu slušně řečeno úsměvné. Ale ARMBAR, ten bych asi přežil vlastnit už jen proto, že nestojí hroudu zlata...  
Náhoda tomu chtěla a při brouzdání po netu v karanténní nudě jsem na jeden narazil za cenu, za kterou nešel nekoupit. Připadal jsem si teda jako megakacíř a Leathermaní inkvizice na sociálních sítích mě bude asi pranýřovat a psychicky trýznit jako velezrádce, dokud si dobrovolně nezruším účet. Ale co, mám ještě toto virtuální místečko, kam budu moct svoji zmrskanou dušičku schovat. Navíc by se člověk neměl na svět koukat přes rouru od hajzlpapíru, ale měl by se snažit si rozšiřovat obzory. A tak teď leží přede mnou záhadná krabička resp. blister v netradičních barvách. A já už při jejím pořizování věděl, jakou krabičku v barvách tradičních proti ní postavím. Krabičku s FREE T4, LET’S GO!
Už při porovnání jednotlivých balení je vidět jasný rozdíl. FREEčko má narozdíl od ARMBARu hezky designově vymazlené balení. Co vás ale po bližším ohledání trkne do xichtu je to zásadní “MADE IN”! Leatherman je klasicky USA, kdežto Gerber je čistokrevná Čajna, FUCK! Tohle vážně zamrzí, člověka hned pojme podezření, že si koupil předraženej nabrandovanej Aliexpress. Fakt jsem hned skočil na Alík a hledal ARMBAR za 15$, abych pak mohl celý víkend mlátit hlavou o zeď, co jsem to za vola. Naštěstí jsem nic podobného nenašel. Budu se tedy utěšovat tím, že si Gerber tu kvalitu prostě pohlídá. Apple to má hodně podobně a jablíčkáři mi jistě potvrdí, že to takto může fungovat docela dobře.
Nechme krabice krabicemi a pojďme se podívat přímo na železo. Když srovnáte řadu FREE se zbylou produkcí Leathermanu, přijde vám její design takový svěží, chtělo by se říci až futuristický. Do chvíle, než vedle T4ky položíte ARMBAR. Když ho vezmu do ruky, připadám si jako sběratel TRANSFORMERS relikvií, který si právě koupil useknutý prostředníček Bumblebee. Úplně vidím tu situaci, jak ukazuje na Decepticony fakáče a najednou bzum, vzduchem prosviští zubatá čepel a prostředník padá k zemi... A teď ho mám na stole já, hustý! Tohle se Gerberům vážně povedlo. Spojili však sci-fi design s funkčností, nebo je to jen navoněná bída? (To se dozvíte po reklamě...)
Co se týče velikosti obou MT je Gerber mnohem kompaktnější. Na délku měří zhruba stejně, ale ve zbylých rozměrech je daleko subtilnější. To je dané samozřejmě i tím, že je T4 o dost vybavenější. Pochopitelně to poznáte i na hmotnosti. FREEčko je zhruba o 50% těžší, než ARMBAR. Slovy čísel to je 88g proti 122, což mi boří další dogma o minimální hmotnosti lehkého multitoolu. Normálně vám přijde T4 jako pírko, ale v tomto souboji vypadá jako těžká váha.   



NŮŽ
Obě čepele jsou “jakože” otvíratelné jednou rukou. Proč ty uvozovky? Protože vzhledem k velikosti čepelí a celých MT není otvírání jednou rukou úplně komfortní. Chce to jistou dávku citu a cviku. Rozhodně to není taková hitparáda jako je to třeba u FREE K4. Ale to je daň za miniaturizaci. To je asi tak všechno, co mají tyto dvě čepelky společné. Teda až na to, že jsou z výroby ostré jako břitva. Jinak každá hraje na jinou notu. T4 je krátká a široká. Oproti tomu je ta na Gerberu o něco užší, ale podstatně delší. Navíc má sheepfoot tvar, který mi všeobecně hrozně sedí, protože se dá používat jako skalpel. Dobře se s ní páře např. vrchní izolace kabelů. Oba nože jsou v otevřeném stavu jištěny pojistkami. Letroš využívá nový systém pojistek, které jsou velice odolné a funkční. Géčko využívá klasický linerlock. Co se mi na Gerbeří čepeli fakt líbí je povrchová úprava tzv. Stonewash. Dodá jí to takový nádech exkluzivity.
Neříká se mi to snadno, ale v tomto kole musím jednoznačně připsat bod na konto ARMBARU. To nám to hezky začíná...




ŠROUBOVÁKY
FREE T4 je vybaveno (jak bylo popsané v jeho recenzi) třemi velikostmi plochých šroubováků a jedním křížovým. Jak jsem zmínil v úvodu, ARMBAR vsadil na univerzalitu a  adoptoval si držák bitů tzv. bitdriver z vlajkové lodi Gerberu, modelu CENTER DRIVE. To z něj dělá i v tomto kole papírového šampióna. I mě už tenkrát na veletrhu při prohlídce doslova uchvátil. Bohužel vás to nadšení přejde v momentu, kdy tento nástroj začnete používat. Narozdíl od modelu s kleštěmi není tento bitdriver jištěný. Resp. jištěný proti samovolnému zavření je asi tak jako nástroje na prvním multitoolu na světě Pocket Survival Toolu. Do psí díry proč jako?! Proč na takovém hi-tech kusu použít pomalu 40let starou konstrukci? Právě jsem vám propíchnul Achilovu patu ARMBARu. A tou je fakt, že zbytek nástrojů drží ve vzpřímené poloze pouze kousek napruženého plíšku. Navíc k překonání jeho napnelizmu není třeba prakticky žádná síla. Tohle fakt nasere! Jakmile totiž chcete pořádně zabrat, tak se vám ten bazmek ohne. Lze to malinko obejít tak, že bitdriver necháte ohnutý do pravého úhlu a utahujete s ním jako s ráčnou. Nebo se o něj ve vzpřímené poloze proti směru zavírání opřete palcem. V obou případech však není manipulace s ním plynulá a musíte po šroubu “ručkovat”. Ve finále mi pak zašroubování samořezky trvalo zhruba 3x déle, než s FREE. Celé to moje snažení je možné shlédnout na videu na konci článku. SHIT, to je vážně k vzteku!!! Mít takhle parádně našlápnuto a ve finále to takhle kardinálně posrat... Je to jako udělat skvělé SUV a dát na něj 14ti palcový kola. Do frasa, během minuty vymyslím 5 způsobů, jak to udělat líp! Neříkám, že se u Leathermanů vždycky všechno povedlo na 100%, ale něco takhle zabít, to se za těch 37let ještě nestalo. Proti tomu je sice strohá, ale pevná a sebejistá výbava T4ky jak sen. Prostě vyndáš křížák, zacvakne se a můžeš bejčit jak smyslů zbavenej. Šroubovák přitom drží pořád na svém místě. To je jasný důvod, proč funkčnost v tomto případě porazila univerzalitu.
Mimochodem nutno ještě dodat, že bitdriver ARMa je magnetický. Což může být pro někoho noční můra, jelikož to bude tahat ocelové špony. Já s tím problém nemám, kdyby se něco takového někdy nastalo, profouknu to kompresorem a finito. Dokonce jsou v jeho objímce designové otvory, kterými by šlo pohodlně fouknout přímo na magnet. Dobrá zpráva pro nás Leathromilce je, že díky magnetu v bitdriveru dobře drží i ploché bity naší oblíbené značky. Takže sebou nemusíte vláčet škatuli se ¼” bity, ale stačí vám ploché Leathermaní platíčko. Druhá dobrá zpráva je, že oboustranný bit na ARMu není z bláta a vydržel toho při testu docela dos, aniž by se nějak unavil.  



ŠÍDLO
Tento nástroj má řada FREE nad očekávání velice funkční. Vůbec totiž nevadí, že není zakončené špičkou, ale malým plochým šroubovákem. Leze do materiálu za každého počasí velmi ochotně. U ARMBARu je šídlo v porovnání s Téčkem až směšně titěrné. Díky tomu tolik nevadí, že není jištěné, protože na něj nepůsobíte přes velkou páku. Daleko častěji bych ho díky jeho tvaru používal jako rýsovací jehlu nebo značkovač. Je parádně ostré a dobře se s ním dělají značky i na plechu. Udělat startovací důlek pro samořezku do dřeva zmákne taky, ale to je tak všechno. Takže pokud bych měl hodnotit šídlo jako šídlo, je to jasnej bod pro Leatherman. Každopádně jak jsem napsal výše, tak se i pro ten drápek na ARMBARu najde využití.













NŮŽKY
Firma Gerber patří do koncernu Fiskars, což by měla být samo o sobě záruka kvalitních nůžek. Ale ouha! Ani zde by mi nevadilo, že nejsou jištěné. V případě nůžek to prakticky není potřeba. Nicméně ty na ARMBARu rozhodně nezapřou zemi původu. Vypadají vskutku lacině. Minimálně jejich odpružení. To si jako kluci designerský mohli dát chvilku pauzu při vymýšlení futuristických linek a pověnovat se na okamžik odpružení nůžek. Hned jsem si vzpomněl na majora Halušku z Černých baronů a chtěl bych zařvat že: “Taký bordel som neviděl ani u cigáňou!”. Neříkám, že to není funkční, ale je to hrozná hrachovina. Další věc která při používání zabolí (a to doslova), je miniaturní dosedová plocha pro palec. Jako pokud jste profesionální hráč videoher a máte na palci neprůstřelný mozol od mačkání tlačítek gamepadu, budete asi v pohodě. V opačném případě se vám ten konec nůžek velice brzy zaryje do palce a taková práce se rychle stane - jak to říct slušně - nepohodlná. Proti tomu je dosedová plocha pro palec u FREEčka doslova velkorysá a práce s jeho nůžkami je v tomto kontrastu absolutní blaho. Navíc mají jeho nůžky větší páku, odpružení je na jedničku s bradavkou a jako celek působí velice poctivě. Gerbeří mají zase oproti T4 mnohem větší pracovní plochu. Při praktickém testu ARMBAR překvapil při stříhání tenkých a houževnatých materiálů jako jsou plastové fólie. Nebo textilní nitě. Na druhou stranu absolutně vybouchl u macatějších záležitostí jako je třeba kartón. O plastové drcpásce ani nemluvím, to bylo vyloženě Waterloo doplněné trýznivou fyzickou bolest... Dobrá zpráva je, že s nimi půjdou ostříhat vaše drápy. Teda aspoň na  rukou. Kopyta si budete muset nechat chvíli odmočit v teplé vodě, aby jste byli úspěšní... 
Takže pokud budete vašemu smráděti otvírat nějaký pišingr, nebo si budete hrát na švadlenku, vezměte na to ARMBAR. Na vše ostatní T4ku. Opět bod pro Tima a to s velkou převahou.



KLADIVO
Tohle že je kladivo, ty americko-čínskej nádivo? Soro to vypadá, že se na ARMBARu  pokusili konstruktéři v Gerberu okopírovat to ze SIGNALu nebo MUTa. Já fakt nevím, jestli to byl rozumný tah. Kladívko o rozměru jednoho centimetru čtverečního mi přijde spíš jako věc vhodná do marketingových materiálů, než jako funkční počin. Navíc jakou energii asi  sevedete s 88 gramy železa vyvinout? Dovedu si představit, jak se ve snaze zatlouct hřebík do toho krutě opřete, tou miniaturní plochou se netrefíte a hřebík se vám zapíchne do hřbetu ruky. Jaaaaau! Bolí mě to, jen si to představím. 
Na druhou stranu už se mi párkrát stalo, že jsem si vyvrtal do zdi díry pro hmoždinky,  ve snaze pověsit něco praktického nebo hodnotného. Slezu ze štaflí vezmu hmoždinky, šrouby a šroubovák. Vylezu zpátky na štafle a zjistim, že hmoždiny do tý posraný zdi nejdou jednoduše zatlačit. A kulatým šroubovákem je maximálně rozklepete do placata. Takže musím znovu ze štaflí a jít pro kladivo. Prostě peklo! V takové situaci by jste někomu dali za ARMBAR pusu na bambuli...




PÁČIDLO
Ok, kladivo nic moc. Na druhou stranu, lepší než drátem do voka. Mohl bych za něj připsat bod Gerberu. Ale v tomto testu budu hodnotit jen společnou výbavu, protože jak jsem zmínil výše, je FREE T4 vybavenější a tak by v závěru sbíralo laciné body. A to by nebylo fér... Kladivem jsem si ale parádně nahrál na páčidlo. To má ARMík strašně elegantně vyřešený. Vypadá to jako dálkový odpalovač rozbušky z akčního filmu. Podeberete palcem kladivo, cvak a je odjištěno, tj. páčidlo připraveno k akci. Zatlačíte na kladivo, cvak a je odpáleno, tedy páčidlo uklizeno. Neskutečně mě baví si s tím takhle cvakat! Dokonce tvar  připomíná skutečné páčidlo. Takže můžete v klidu páčit přes páku bez obav, že ho ohnete. Tohle se opravdu povedlo. Abych jen nechválil, má toto řešení i svoje zápory. Kdybych na něm chtěl něco vylepšit, asi bych lépe zvolil umístění, jelikož když např. pořádně  sevřete ARMBAR v režimu kudly v dlani, tak se vám ostrá hrana páčidla nepříjemně tlačí do dlaně. To lze v této dané situaci jednoduše vyřešit tím, že páčidlo vycvaknete do otevřené polohy a vše ja zase pohodlné...
Narozdíl od toho na ARMBARU je páčidlo na FREE v podstatě jen dobře dimenzovaný, pojistkou jištěný plochý šroubovák. Pro tento nástroj je možná malinko škoda, že je na jedné z bočních stran zprzněný otvíračem balíků.  Ačkoliv se to na první pohled nezdálo, lépe se mi nakonec páčilo s ARMBARem a za ten nápad si zaslouží Gerberu palec nahoru.



OTVÍRÁK LAHVÍ
Do třetice všeho dobrého. Do dálkového ovladače rozbušky ARMa byl ještě umně integrován i otvírák na lahvoně. Takže opět cvak a už se sápu po lahváči. I když jsem z této multifunkčního trojlístku konkurence mé oblíbené značky vážně nadšený - protože je vidět, že u jeho konstrukce někdo vážně přemýšlel - musí uznat, že otvírákem na FREE se otvírá pivson mnohem líp. Je to dané tím, že ten na Gerberu má širokou opěrnou plochu a je poměrně mělký. Na druhou stranu se při jeho tasení nikdy nespletete. Nemusíte hledat, na které straně máte otvírák umístěn, ale jdete rovnou na jistotu. A to podle mého názoru minimálně vyrovná trochu toho nepohodlí při finálním otvírání. A WOW-efekt na letních party snad ani nemusím zmiňovat.     




Víc už toho na ARMBARu nenajdeme, takže tím poměřování pinďourů bohužel končí. Ze začátku to možná vypadalo, že zahodím černo-žlutou vlajku a vyvěsím místo ní černo-oranžový prapor. Ale během testování se i přes veškerou mojí snahu, být co nejvíce objektivní, opět ukázalo, že Leatherman je prostě Leatherman. Gerber ARMBAR v sobě snoubí spoustu dobrých nápadu. Ale některé z nich konstruktéři nezvládli dotáhnout do dokonalosti. Je to švihák lázeňský na kterém se designeři vyřádili. Má velice příjemnou a použitelnou kudlu, stejně jako T4ka. Ale u té na ARMu mi více vyhovuje její tvar a povrchová úprava. 
Co tenhle malý MT strašně sráží jsou nejištěné nástroje, obzvláště pak jeho jinak dokonalý bitdriver. Kdyby byl pod pojistkou alespoň ten, byla by to pro FREE T4 sakramentská konkurence. Pak by mu člověk možná odpustil i ty odfláknuté nůžky. Co bych ale i přesto těžko kousal je absence klipu. Přitom prostor by tam na něj byl. Ty dva otvory na jeho hřbetu si vyloženě říkají o to, nějaký klip přes ně nanýtovat nebo našroubovat. Výrobce dokonce nedodává ani pouzdro na opasek. Takže vám nezbyde, než ho nosit na hulváta v kapse a pokaždé ho v ní lovit. Výhoda je, že si takhle můžete pravidelně a nenápadně porovnat vaše nádobíčko, což je jinak ve slušné společnosti neomluvitelný prohřešek proti etiketě. Naštěstí dobře padne do bočních průvleků v Molle pouzdrech...
Leatherman FREE T4 je proti ARMBARu naprosto vyvážený a dotažený. Působí takovým poctivým dojmem. Žádné extrémy nebo extravagance se na něm nekonají. Se šroubováky se pracuje prakticky stejně pohodlně jako s jednoúčelovými. Kdybych měl něco u T4 změnit, tak bych úplně vynechal otvírač balíků a neprznil jím tvar toho šroubováko-páčidla. Pilník bych z jedné strany pocukroval diamantem a udělal zubatou hranu jako pilku na železo. To ale není proti Gerberu nic zásadního, co by bránilo funkčnosti.
Pokud to mám zhodnotit, tak i když mám při srovnání s FREEčkem k ARMBARu spoustu výhrad, dopadlo to vlastně stejně jako ve srovnávacím testu klešťových modelů. (Celý článek naleznete na tomto blogu pod názvem Válka multitoolů.) Leatherman je opět proti Gerberu o pořádnou míli dál. A to zejména v dotaženosti detailů a použitelnosti. To ale v žádném případě neznamená, že by byl Gerber naprosto nepoužitelný. Ba naopak! A i když je na blistru nápis MADE IN CHINA, rozhodně se to s shitem z Aliexpresu nedá srovnávat. Přes všechny moje výhrady je to velice příjemný a použitelný multitoolek. A ruku na srdce, za cenu FREE T4 máte ARMBARy dva. A to bude pro spoustu lidí sakra argument! Já osobně mám raději věci dotažené s minimem kompromisů (každý multitool bude vždy o kompromisech). Nerad při práci přemýšlím nad tím, jakým stylem mám nářadí používat resp. uchopit, aby udělalo, co po něm chci. Proto je pro mě vítěz celkem s přehledem T4ka. Ale Gerber ARMBAR též nelze zatratit. Pro někoho, kdo má hlouběji do kapsy, nebo méně náročného uživatele bude jistě dobrou volbou. Použité materiály i dílenské zpracování je jako na Leathermanu na vysoké úrovni. Taky je po čertech sexy, takže vaši kumpáni z Barbershopu budou srát závistí maggi v kostkách, až si před nimi jeho nůžkami zastřihnete knír. Hrozně mi je vůči němu líto, že se nepovedly ty pojistky. Přitom stačilo tak málo. Jistící plíšek na konci ohnout, do nástrojů udělat zářez, kam by ten ohnoutek zapadl a máme hned pojistku à la původní SUPER TOOL. Žádný konstruktérský kouzla, minimální náklady navíc a funkčnost by byla rázem o světelný rok dál. Klidně bych si za něj řekl o 50% víc a i tak by se prodával jak housky na krámě. Původně jsem si ho pořídil jen kvůli tomuto srovnávacímu testu s tím, že po něm půjde do světa. Ale asi si ho ještě chvíli nechám. Jen tak, pro radost...



RESUMÉ

Leatherman FREE T4
   + Dotaženost a vyváženost
   + Bohatá výbava
   + Nůžky a šídlo o parník dál
   + Všechny nástroje jištěny pojistkou
   + Všechny nástroje otevíratelné jednou rukou

   - Menší čepel nože
   - Cena


Gerber ARMBAR Drive
   + Vymazlená kudla
   + Páčidlo
   + Neotřelý design
   - Bitdriver není jištěný pojistkou
   - Titěrné šídlo
   - Odfláknuté nůžky
   - Absence klipu nebo pouzdra





VIDEO RECENZE






BTW
Na závěr bych ještě mohl zmínit, že tento srovnávací test nebyl jen samoúčelné mrvení materiálu, které by ukázalo čtenáři resp. diváku přiloženého videa, jak moc jsou testované předměty práceschopné. Tentokrát jsem při testování naše dva aktéry podrobil cílenému úkolu. Nyní si drobné ptactvo v okolí může dosyta užívat nového krmítka. (Teda abych byl úplně přesný, prkna nařezal SUPER TOOL 300 a obvodové lišty zmákl REBAR.) Finální přišroubování krmítka na sloupek bylo v dost stísneném prostoru. Taková práce bývá v nouzovém režimu, bez ohledu na to, jaké nářadí použijete. Prostě to uděláte, kdyby jste si u toho měli strčit nohu za krk. Jistě to každý znáte? Za takových podmínek mě nakonec mile překvapil ARMBAR v režimu ráčny. Tzn., že byl bitdriver ohnutý v úhlu 90°. Nic pohodlého o čem by jste s nadšením vyprávěli ještě vnoučatám, ale účel to nakonec splnilo. A to pominu fakt, že poslední dva šrouby vhodného rozměru, které jsem doma našel, byly s torxovou hlavou... Krmítko naštěstí stojí a já si můžu odškrtnout další položku na COVID-19 karanténní seznamu. Ať si ho ty naši zpěváčci užijí tak, jako jsem si já užil tohle testování...

MULTITOOLŮM ZDAR A LEATHERMANŮM ZVLÁŠŤ!!!


Žádné komentáře: