sobota 22. února 2020

Leatherman FREE K4 - poslední člen rodiny FREE

Od 30. Srpna 2019, kdy jsem měl tu možnost si poprvé potěžkat nové kudly od Leathermanu jsem netrpělivě čekal (rozuměj permanentně otravoval výhradního dovozce značky Leatherman - MORIS Design) na chvíli, kdy konečně dorazí na půdu bohy milovanou a vychcanými politiky sužovanou. Prostě k nám do České kotliny. A že jsem se teda - KUR VAjíčka snáší - načekal! Asi tak jako na SIGNAL v edici Prag Pride, v Portlandu nazývanou Aqua Blue. Něco tak strašně kolotočářského jsem snad ještě neviděl! Když jsem to spatřil poprvé, regulérně jsem si odplivnul. Když se ale emoce uklidnily, zadíval jsem se na něj pořádně a uvědomil si, že to vlastně musím mít. Ne nebojte se, stále jsem heterosexuální nukleární hovado, nepřeorientoval jsem se na růžovou, lubrikanty a anální multitooly... Stále tu pro vás budu rajblovat Oregon PROUDs.

To jsem ale odbočil, vraťme se ke Káčku. Půl roku se s půl rokem sešel a já teď volím mezi placatější KáDvojkou a macatější KáČtverkou. Po pečlivém zvážení všech aspektů padla volba na K4 s hladkou čepelí. Už při prvním omakání z nože sálá jistota. Nikde nic nehrká, nikde nic nedrhne, vše sedí naprosto bezvadně. Obvykle si nové MT seřizuji podle osobních preferencí. Ale v případě K4 to nebylo třeba, jako bych si ho ve fabrice poskládal já sám. Paráda! Co vás hned praští do očí je robustnost celého nástroje. Jako by ho někdo navrhoval podle všeobecných preferencí našich drahých poloviček. Protože jak naše dámy tvrdí, nemusí bejt velkej. Ale musí bejt dlouhej a tlustej! A dlouhá teda Ká Čtyřka je a s její tloušťkou by si nezadal ani výrobní nástroj Rocco Siffrediho. Prostě BUSHCRAFT jak hovado!!! Jak jsem naťuknul výše, velice kladně hodnotím kvalitu zpracování, která je na velmi vysoké úrovni. Noži dominují masivní střenky s typickou protiskluzovou textúrou řady FREE. Díky tomu, že jsou z eloxovaného hliníku, váží celá kudla nějakých 15 deka. Proto vzhledem ke své velikosti působí v ruce jako pírko. I když jsem si říkal, že budu takovýho macka asi nosit spíš v kabelce, tak musím směle prohlásit, že o něm člověk v kapse za klip ani neví. A rozhodně to není ten případ, kdy si člověk na tu váhu po čase zvykne a pak tvrdí, že je to vlastně v pohodě (jako třeba u SURGE). Tady to funguje na první dobrou. Lupneš ho do kapsy a už o něm nevíš...

Počáteční nadšení vám ale brzy zamrazí jedna nepříjemná věc. KLIP! Ten mě sral už při prvním omakání na ISPO 2019 v Mnichově. Je to samozřejmě ten samý masivní klip, jaký má FREE P2 nebo T4. Ale tam mi nijak zvlášť nepřekáží, protože je umístěný vpředu. Kdežto u Káčka je vzadu. To má za následek, že když ho uživatel používající k vytírání zadku pravou ruku do inkriminované dlaně vezme (po vykonání základních hygienických návyků samozřejmě) a pořádně sevře, bude ho ten klip nepříjemně, ale vážně nepříjemně tlačit do dlaně. Do prdele hasiči! Pomyslím si, když si s ním tak hraju. To to jako ve fabrice nikdo nevzal pořádně do ruky? No nic, nasadím kyselej xicht a pokračuju v prohlídce s vědomím, že ještě dneska poletí ten humpoláckej klip do hajzlu. Jak tak zkoumám každý detail, všimnu si něčeho, čeho jsem si u jeho sourozenců nevšiml. Na protější straně kudly jsou taky dvě dírky se závitem, evidentně pro klip. Beru tedy do ruky adapter a bit s torxem T6 z Leathermaní výbavičky na opasku a během minuty je klip na druhé straně. Popadnu to do pracky, huba rázem do rohlíku a já se rozzářím jako Samuel L. Jackson ve scéně z filmu Pulp Fiction, ve které mu jeho mafiánskej boss oznámí, že posíla Wolfa. “KURVA NEGŘE, PROČS TO NEŘEK HNEEEEED?!”  To je vonooooooo!!! A výrobce by mohl po vzoru Marcelluse Wallase už jen dodat: ”Je ti líp, ty zmrde?”. No kurvaže! 
Rázem je z Káčka ergonomicky úplně jiná kudla. Palec dosedne na plochu umně k tomu vyvedenou. Ukazováku nic nepřekáží, prostředník zapadne do prolisu klipu a zbytek fingerů dosedne na jeho plochu. A do dlaně se opírá hladká a zaoblená střenka.  
To by bylo toliko k ergonomii používání nože. Pojďme se mrknout na jednotlivé nástroje, které jsou jak bývá u řady FREE dobrým zvykem na oboustranné pojistce a ovladatelné jednou rukou. Tudíž si přijdou na své praváci i leváci. Co vás v podobě K4 čeká a nemine?





NŮŽ
Celé kudla působí oproti svým soukmenovcům jako je CRATER nebo FREE T4 jako kus pořádný kudly. Porovnání K4 se SKELETOOLem KBx je přímo legrační. Po dlooooohé době vyrábí Leathermanští zase kudlu do lesa. A nemyslím tím jen na houby. Naposledy byl použit tak velký břit (tvl, já jsem básník!) u hunting knives (Ukiah, Klamath, Steens, Selway, Nehalem). Kéž by se mi jednou poštěstilo jednu vlastnit! Ale teď vlastním K4 a to je taky dobrá náplast. Pokud bych měl srovnávat s výše zmíněnými, asi nejblíž k tomu má vzhledem k použité oceli na čepeli Selway. Oba jsou z 420HC. Na tuto skutečnost bude spousta lidí žehrat, že tam za ty prachy mohlo být něco prémiovějšího. Nemohu úplně nesouhlasit. Taky by se mi tam líbila 154CM i za cenu vyšších pořizovacích nákladů. Nicméně mne 420HC nijak neuráží. Uvědomte si, že je to pořád pracovní nůž, žádná vyšlechtěná masírka. Jak jednou poznamenal můj kamarád a táta Leatherman fans skupiny na Facebooku Ivan, naši dědkové nosili v kapse zavíráky nevalné kvality, dělali s tím všechno a když se jim po letech rozpadl, koupili novej a neřešili, z jaké je oceli a zcela určitě si s ním nedělali selfíčka v kavárně. Však se stačí podívat na sociální sítě. Děláte hipsteři s těma kudlama za dvacet litrů vůbec nějaký brikule, nebo je to dobrý jen na fotky? Já fakt nevím...
Čepel Káčka má parádní kopejtkoidní tvar. Tohle mě osobně nesmírně vyhovuje, protože se dá řezat krásně špičkou jako skalpelem. Otevírání je samozřejmě onehand. Jinak by to u řady FREE vlastně ani nešlo, jelikož se tato řada, jak jsem zmínil výše oproti ostatním vymyká právě tím, že lze všechny nástroje otevírat jednou rukou. 






PÁČIDLO
Nadimenzovat velký plochý šroubovák tak, aby šel použít jako páčidlo je tak neskutečně primitivní nápad, až je geniální! Ruku na srdce, kdo alespoň občas nepoužije plocháč na svém MT jako páčidlo? Každej si to někdy zkusil. Někdy však tento nástroj vídám na fotkách v různých internetových diskuzích zlomený (mě osobně se to ještě nepovedlo). Asi nejčastěji u WAVE (asi proto, že to je absolutně největší bestseller od Leathermanu). Ne že by ten nástroj u WAVE byl nějak šizený. Ale prostě na takovou hrubost není konstrukčně dělaný. Většinou praskne v otvoru čepu. Tam je nejmíň masa. Freečka mají čepy citelně menšího průměru a želízko páčidla je taky dvojnásobně tlustější. Takže tady se fakt nemusí bát člověk trochu víc zabrat. A přitom i to páčidlo stále funguje jako šroubovák. Super, špica, ideál...



OTVÍRAČ BALÍKŮ
Na vnitřní hraně páčidla je ještě takový břit, který lze využít jako otvírač balíků. Jako nápad dobrý, o to nic. Skutečně s tím jdou balíky otvírat a nezasviníte si kudlu od lepidla izolepy, které by jste si pak nedobrovolně utírali o svačinové pauze do housky. Ale jednu pihu (a rozhodně to není znaménko krásy) tento nástroj má. Když totiž používáte páčidlo-šroubovák hodně z vostra, brzy si na tom břitu u exponovaného konce vymáčknete zoubek. A to mě strašně sere. Zkoušel jsem to u FREE T4 obejít tak, že jsem konec ostří břitu posunul o kousek dál a tak se při prasení opírám o plný materiál. Ale není to ono, nějak mi to narušuje estetiku řešení celého MT. Chtělo by to nějaké kulantnější řešení a nebo se na celý tento nástroj z vysoka vykašlat a vůbec ho tam nedělat. Taková ztráta by to zase nebyla...   



ŠÍDLO
Šídlo mne hodně překvapilo už při testování FREE P2. Přišlo mi slabé a to, že je místo špičky zakončeno malým plochým šroubovákem mne rozhodně nenaplňovalo pocity sucha a bezpečí. Naštěstí se tyto obavy už tenkrát ukázaly jako liché a já tu mohu jen zopakovat, že bodlo leze do materiálu velice ochotně. Je vybaveno ještě tou šicí dírkou, kterou jsem já osobně nikdy na ničem nevyužil. Tudíž jeho funkčnost nemohu komentovat.





ŠROUBOVÁKY
Jak jsem již zmínil výše, K4 oplývá velkým a malým šroubovákem. Ten ten velký funguje bez výhrad. U malého můžete narazit v případě utopených šroubů, například u slaboproudých svorkovnic nebo tzv. čokolád. Tím, že se šroubovák díky tvaru šídla hodně brzy rozšiřuje, tak se k podobným utopeninám budete jen horko těžko dostávat (dává vám to smysl, že?). To je prostě daň ta univerzalitu. Univerzální neznamená ve všech disciplínách urvat zlatou, to je snad každému jasné...

A v neposlední řadě tu je macatý křížový šroubovák. Amíci mu říkají PHILIPS, jelikož první výrobce křížových šroubů byla právě tato firma Jak zaznělo již v recenzích P2 a T4, nejedná se o plnotvar, jako to má třeba SUPER TOOL 300, ale o lehce splacatělý patvar připomínající šroubovák na WINGMANu. Ono páčidlo a křížák skutečně v někom, kdo neměl možnost přímého srovnání (a nemyslím jen pohledem), může vyvolat dojem, že v Portlandu vzali nástroje u WINGMANa, dali to do nového kabátu, pověsili na to trojnásobnou cenovku a šup s tím na krám. Jak řekl náčelník hasičů v legendárním filmu Miloše Formana - Hoří má panenko: “Lidi nejsou hloupí, nepodceňovat lidi!” Vážně si někdo myslí, že kdyby to takhle ojebali, že by to ty lidi kupovali? Těžko Anežko! Opět zopakuju, že křížák je dimenzovaný adekvátně a vydrží určitě víc, než na co vypadá.



OTVÍRÁK
Pivař, neřku-li žíznivej pivař, si otevře lahváče i o šulina. Ale vykouzlit ve společnosti přátel ladným pohybem palce otvírák na pivo, je jednoznačně machrovina, kterou se vydržíte bavit celý večer. 




NŮŽKY
Kdybych byl hudebně nadaný jako Ludwig van Beethoven, napsal bych Ódu na FREE nůžky. Jsou to jedny z nejpovedenějších nůžek od Leathermanu a pracovat s nimi je skutečná radost. Jsou robustní, ale přesné. Přesně takové na nářaďáku chceš. Swisslovers budou kvákat tu svoji písničku o nedostižností Victorinoxu. Tady bych řekl, že je to tak půl na půl. Uznávám, že třeba na Swiss Toolu Spirit jsou nůžky ještě o malinko lepší, nebo z nich mám takový pocit. Ale ty na Káčku strčí v kategorii nožů, do které K4 zapadá,  helvetskou konkurenci u většiny jejich modelů do kapsy.



Při používání jsem se stal doslova závislý na jedné věci. Káčko lze používat jako vyhazovák. Tzn., že když zmáčknete pojistku, aby nemusel nůž překonat při otevírání takový odpor, lze ho pak snadno naučeným švihem vyhodit bez toho, aby jste se museli čepele jakkoli dotknout. Co vám budu povídat, efektu to nadělá víc, než striptérka na promoci Teologické fakulty. Jak si tento grif osvojíte, už nebudete chtít dělat nic jinýho! Je to taková ta analogie s vyhazováním kleští u OHT. Švih a cvak, švih a cvak, švih a cvak... Pořad dokola. Jedeš autem a normálně přemýšlíš, že sáhneš do kapsy a za jízdy si jen tak pro radost zašviháš a zacvakáš. Pak Ti dojde, že ti je už skoro 40, máš dvě děti, zodpovědnou práci a takovýhle pičoviny by Tě napadat neměly. Tak to nakonec neuděláš. Nejdřív dáš blinkr, zastavíš u krajnice a až pak to uděláš. Potom můžeš v klidu a spokojeně pokračovat na cestě do rachoty...

Tak nějak se člověk díky spoustě sdílených nástrojů neubrání srovnávání FREE K4 s T4. Je pravdou, že prakticky veškerý nářaďový park KáČtyřky naleznete i u TéČtyřky plus ještě něco navíc. Má cenu si kupovat K4, když mám doma T4? Nebo jaký z těch dvou si mám vlastně vybrat? Na tyhle všetečné otázky nepřímo odpověděl už sám výrobce. Ale mě samotnému to plnou vahou docvaklo, až když jsem si oba cajky mohl v klidu porovnat. T4 je zařazena spravedlivě a správně do kategorie MULTITOOL, jelikož to je takový PLIERSLESS (chcete-li bezklešťový) MT. Naprosto skvěle se s ním pracuje v režimu šroubováku, protože má nástroje krásně v ose. Navíc má tělo pravidelného tvaru, takže s ním lze manipulovat jako s klasickým šroubovákem. Jednou větou: “T4 je MT s přidanou hodnotou malého nože.”. Zcela upřímně, Káčko má naprosto odlišnou filozofii. Díky nesymetrickému tvaru těla, ze kterého výrazně vystupuje velká čepel nikdy nebude šroubování tak user-friendly jako na Téčku. K4 je narozdíl od T4 velká a pohodlná bushcraft kudla s přidanou hodnotou dalšího nářadí. A kudla to je teda jako bejk, vyhazovák pro pořádnýho chlapa!   

Komu bych FREE K4 doporučil? Člověku, který ví co chce. A to je pořádnej nůž od Leathermanu. Skvěle se dá kombinovat se SCISSORSLESS MT. Takže parádně bude doplňovat MUT, SUPER TOOL 300, SIGNAL, OHT, SKELETOOL, REBAR... Poslední 3 vyjmenované mají i titěrnou kudlu, takže i v tomto případě je to něco, jako manželství z rozumu. Jediná otázka, kterou by jste si měli položit je: “Mám v sobě dostatek mužnosti, abych upotřebil pořádnou kudlu?”. Pokud zní odpověď ANO, pak by mělo být FREE K4 ve vašem hledáčku. Pokud zní NE, což není žádná hanba, hodil bych okem spíše po T4.

Změnil bych na FREE K4 něco? Osobně bych asi raději namísto šídla viděl pilník. Vypustil bych otvírač balíků a raději nechal prostor pro pořádný páčidlo. Čepel bych zkusil nabídnout i v oceli 154CM a vůbec bych se po vzoru SIGNALu nebál barviček. Jinak mu nemám pořádně co vytknout. Je to bezvadná kudla působící uceleným dojmem. Za mě opět trefa do černýho (a teď to zcela vyjímečně nemyslím nijak rasisticky).

Leatherman FREE K4 review


6 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Ahoj,
Díky za recenzi. Moc by mě zajimalo jak drzi v kapse za klip. Jestli to je jistotka, nebo stejne jako skeletool kb hnedle vypadne a zapadne mezi sedacky u auta...

Bureho LEATHERMANi řekl(a)...

S tímto nemám nejmenší problém, jelikož je kudla poměrně lehká, ale přitom má silnej klip...

Unknown řekl(a)...

Opět výborná recenze, která pobavila. Díky Romane.

Bureho LEATHERMANi řekl(a)...

Díky, ať už jsi kdokoli :-)

Unknown řekl(a)...

Mrknul jsem, protože chci kupovat - no vlastně zítra si pro něj jedu. Zase jsi mi pomohl při volbě...
Měj se fajn Josef

Bureho LEATHERMANi řekl(a)...

Díky a rádo se stalo Pepo ;-)